Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facklig bojkott av Yilport

/
  • Gävle containerterminals ägare Yilport hotas av facklig blockad i Norge.

Yilport som driver containerterminalen i Gävle hotas av facklig bojkott i Norge.
40 hamnarbetare riskerar jobben när företaget vill använda egen personal i Oslo.

Annons

Yilport Holding har råkat i blåsväder i Norge, rapporterar Sveriges Radio Gävleborg. Nu hotar Norska transportarbetareförbundet, NTF, med bojkott.

Sedan i våras är Yilport huvudägare i Gävle containerterminal. Det turkiska företaget vill också ta över driften av resten av hamnen från kommunen.

Yilport satsar stort i Skandinavien och driver från och med 1 februari även containerterminalen i Oslo.

Men här har företaget vägrat att skriva på ett tariffavtal (kollektivavtal) som skulle ge de gamla hamnarbetarna i Oslo hamn förtursrätt till jobben. I stället tänker man använda egen personal till att lassa och lossa fartygen – något som fått facket att utlysa en bojkott av företaget från 4 februari.

Många norska tidningar har skrivit om läget.

– Arbetsgivarsidan har tydligen bestämt sig för att göra sig av med hamnarbetarna, kosta vad det kosta vill. Då måste vi svara, säger Lars M Johnsen, vice ordförande i NTF till Aftonposten.

Ungefär 40 norska hamnarbetare i Oslo hamn riskerar att stå utan jobb om Yilport inte skriver på tariffavtalet.

Yilport å sin sida menar att hamnarbetarnas förtursrätt inte gäller, eftersom containerterminalen i Oslo inte längre är kommunal utan privatägd, och hänvisar till en dom i norska arbetsdomstolen.

På Norska transportarbetarförbundet är man orolig för att det på sikt finns risk för social dumpning om hamnarbetarnas arbete ska tas över av företagen själva. Till Sveriges Radio Gävleborg säger Lars M Johnsen att önskemålet är att få det som i Gävle hamn.

– Det kravet vi har i Oslo hamn är egentligen att den ska drivas på samma sätt som de gör i Gävle i dag. Att det är stuveriarbetare som lastar och lossar fartyg och att den interna terminaldriften drivs på vanligt sätt med ett internt avtal för själva terminalen.

Mer läsning

Annons