Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facklig kritik mot tuffa villkor

Callcenterbranschen har länge kritiserats för de tuffa arbetsvillkoren.
Nyligen kom fackförbundet Unionen med en rapport som tog upp brister på såväl coachning som kompetensutveckling. Nio av tio prestationsmäts och var fjärde medarbetare stressas av mätningarna, enligt rapporten.

Annons

Robin Henning och Daniel Nilsson, som äger och driver Ringbolaget i Gävle, tycker inte att bilden stämmer med hur det ser ut i deras företag:

– Vi vill att medarbetarna ska må så bra som möjligt. Då presterar de också bra, säger de.

Ledningen håller i utvecklingssamtal en gång i veckan. En gång i månaden träffas personalen och går igenom siffrorna och diskuterar förbättringar.

Alla som anställs får utbildning där det ingår bland annat försäljning, kundpsykologi och produktkännedom. De får också lyssna på hur andra säljare agerar.

– Det känns som att alla är med. Vi sitter alla i samma båt, säger Daniel Nilsson.

Ringbolaget har valt att inte teckna kollektivavtal med facket.

– Det skulle missgynna säljare som är duktiga, hävdar Robin Henning.

Daniel Nilsson menar att provisionslönen gör att alla har samma chans att tjäna pengar, oavsett om man är en nyanställd 17-åring eller en 40-åring som jobbat i tre-fyra år.

Mer läsning

Annons