Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färger förenar i Andersberg

/
  • STÖTTNING. Bildläraren Samira Raza (stående i mitten) finns till hands för att stötta flickornas kreativitet. Flickorna är (från vänster) Linnea Edvardsson, Klara Parneborg, Tina Sherzad, Shato Aziz, Lanya Sherzad och Rodas Abraham.
  • FÄRGER FÖRENAR. Barns kreativitet och förmåga att lära sig snabbt kan bidra till lyckad integration.

En barnkurs i måleri för bättre integration. Varför då och hur fungerar det? Arbetarbladet besökte kursen i Andersberg och bad läraren Sherzad Fatih förklara.

Annons

En grupp flickor sitter djupt försjunkna över sina skissblock. Det råder en fridfull stämning i lokalen. För tillfället låter flickorna sina penslar och pennor sköta snacket. Kursen anordnas av CFBRI – Centrum för försvar av barnens rättigheter i Irak–Sverige. Föreningens namn gör kanske att dess syfte beskriver sig självt. Att föreningen tagit det här initiativet med att skapa integration kräver däremot sin förklaring. Sherzad Fatih, ordförande i CFBRI beskriver idén med ett exempel.

– När barnen ritar bilder på ett barn som står ensam, utanför en grupp, får de berätta varför. Någon pratar om mobbning. Någon annan om att det ensamma barnet inte får vara med på simundervisningen för sina föräldrar.

Sherzad Fatih säger att huvudsyftet med målerikursen är integration. Bildskapandet är ett sätt att få barn med olika bakgrunder att mötas och att börja prata om frågor som berör integration. Att ta vägen genom barnens kreativa sinnen är en fördel menar Sherzad Fatih. De lär sig språk och kultur fort och kan på så sätt påverka sina föräldrar till ökad förståelse. Från början kan ju alla ha svårt att förstå en främmande kultur.

– Jag har haft lättare som universitetsutbildad lärare. Men det finns de som saknar utbildning och kanske inte heller kan läsa. Då blir det extra svårt att lära sig språket, kulturen och lagarna.

Det Sherzad Fatih och CFBRI vill är att ”hämta in” alla de som mer eller mindre står utanför samhället, på grund av bristande språkkunskaper och kulturell förståelse för det svenska samhället. På kursen går barn med rötter i bland annat Kurdistan, Iran, Irak, Sverige och Etiopien.

– Svenska samhället består av alla de här grupperna. Integrationen är viktig. Ingen ska vara utanför.

Sherzad Fatih betonar med eftertyck integrationens betydelse för barnen, men ännu mer vilken avgörande nyckel barnen är för integrationen. Det är de som ska fixa framtiden.

Efter förklaringen kvarstår dock en fråga. Varför är inga pojkar med på kursen? Sherzad Fatih ler åt frågan.

– De är inte lätta att få med. De spelar hellre fotboll.

Mer läsning

Annons