Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felen radade upp sig på nya bilen

/
  • MISSNÖJDA. Marie Nord och Stefan Anderssons bilköp blev inte vad de tänkt. Nu vänder de sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

I juli förra året köpte Marie Nord och Stefan Andersson en ny Volvo V50.

Sedan dess har felen radat upp sig – men reklamera bilen får de inte.

– Vi verkar ha fått ett måndagsexemplar. Men det finns ingen som vill ta ansvar för det, berättar Marie Nord.

Annons

Marie Nord och Stefan Andersson beslutade sig förra sommaren för att köpa bil. Stefans jobbpendling till Åre och Stockholm samt att paret väntar barn var två av orsakerna till att de ville köpa ett rejälare fordon.

Valde att köpa en ny bil

Att det skulle bli en fabriksny bil var inte självklart – men efter besöket hos Gösta Samuelsson Bil i Gävle var de övertygade om att en splitt ny Volvo V50 för närmare 300 000 kronor var bilen för dem.

Men bilköpet blev inte vad paret hade tänkt sig. Redan efter tre veckor började missljuden och ryckningarna i fordonet.

Ett åtta veckor långt verkstadsbesök väntade därefter för bilen.

Räknat minst 15 olika fel

Men det var bara början. Marie och Stefan har därefter räknat till minst 15 fel av olika svårighetsgrad. Missljuden och ryckningarna är återkommande. Två gånger har bilen varit inlämnad på verkstad.

Paret har fått nog av den krånglande bilen och vänder sig nu till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få reklamera köpet av bilen.

– Har man tre små fel är det inget man får en ny bil för. Men här är det fel på fel, säger Marie.

Kommer följa ARN:s beslut

Enligt Anneli Olsson, vd för Gösta Samuelsson Bil, kommer de att följa den bedömning som ARN gör. Men hon tycker inte att de fått chansen att reparera bilen och att paret därför inte får ersätta bilen med ett nytt exemplar.

– Andra gången bokade de tid med fyra mindre fel. När de kom hit med ytterligare fel så hade de inte någon tidsbokning för det. Vi vill ju åtgärda felen men de har avböjt det, förklarar hon.

Ska en ny bil verkligen behöva repareras i åtta veckor?

– Vi beklagar det. Det berodde på reservdelsbrist och på sjukskrivningar. Men de behövde aldrig vara utan bil och fick ersättning för det, som de har godtagit, säger hon.

Mer läsning

Annons