Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick rätt om ostädad lägenhet i Spanien

/
  • kan säga ifrån. ”Jag tar inte emot snytingar med mindre än att jag ger tillbaka”, säger Christian Gezelius som är nöjd med Allmänna reklamationsnämndens beslut.
  • vinterviste. Här, i Nerja utanför Malaga, bodde makarna Gezelius under några månader i vintras.

När Gävleborna Christian och Agny Gezelius kom till lägenheten utanför Malaga

i Spanien var den ostädad och värmesystemet fun
-
gerade inte. De klagade hos förvaltaren som gav dem kalla handen och nekade kompensation.


Nu har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett makarna rätt.

Annons

Makarna ska få 212 euro, motsvarande cirka 2 000 kronor, i ersättning för bristerna – om förvaltaren gör som reklamationsnämnden rekommenderar.

– Jag tar inte emot snytingar med mindre än att jag ger tillbaks, säger Christian Gezelius som är nöjd med att ha fått rätt.

Han räknar med att reklamationsnämnden följer upp sitt beslut så att pengarna ramlar in snart.

Agny och Christian Gezelius hyrde en lägenhet i byn Nerja utanför Malaga. De kom dit några dagar före jul i fjol och skulle vara där till våren, koppla av, vandra i bergen och njuta av naturen.

De var nöjda med lägenhetens läge, med utsikt åt alla håll. Men det var smutsigt på golven och värmesystemet fungerade inte. Under ett par veckor krånglade också elen vilket gjorde att inte heller lampor, radio och teve fungerade.

Eftersom huset var dåligt isolerat blev det inte varmare än 16–17 grader inomhus. Det dröjde flera dagar innan reparatörer avhjälpte felen.

Förvaltaren lämnade utan Gezelius tillstånd deras mobilnummer till reparatörerna vilket spädde på telefonkostnaderna.

– Jag ville göra upp i godo, säger Christian Gezelius som tyckte att det var rimligt att de fick tillbaka halva hyran under den tid då värmesystemet inte fungerade.

Christian Gezelius tycker att alla som känner sig illa behandlade ska klaga för att få kompensation. Han har också vid ett tidigare tillfälle vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden och fått rätt. Då gällde det ett reseföretag som inte höll vad man lovade i broschyrerna.

Han berättar att han ringt till förvaltaren i Spanien men bara fått svaret att man inte gjort något fel.

Mer läsning

Annons