Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler får problem med hantverkare

/
  • extra öppet. Bland annat på grund av ökat antal ärenden som handlar om problem med hantverkare har Konsument Gästrikland nu öppet även på fredagar. Konsumentvägledare Kristina Fält tipsar även de som har tänkt söka skuldrådgivning efter årsskiftet att göra det redan nu.

Allt fler söker hjälp hos konsumentvägledningen efter att ha haft problem med hantverkare. Antalet ärenden närapå fördubblades i augusti jämfört med i maj. En trolig förklaring är att fler tar hjälp med renovering hemma sedan ROT-avdraget infördes.

Annons

I går började Konsument Gästrikland ha öppet på fredagar igen, både för rådgivning per telefon och på sin mottagning på stadsbiblioteket.

Tidigare har konsumentvägledarnas fredagar varit vigda för föreläsningar ute på till exempel skolor.

– Men vi har märkt att många vill träffa oss på fredagar, så det här är ett sätt att försöka öka servicen. Föreläsningarna försöker vi sprida ut i stället, det verkar fungera bättre även för skolorna, säger Anna Mähler, konsumentvägledare.

Fler och fler konsumenter begär hjälp av konsumentrådgivningen och den senaste tiden har många bett om råd i samband med tvister med hantverkare. I Konsument Gästriklands statistik ökade ärenden som var relaterade till bostaden från 47 stycken i maj till 76 i augusti.

– Frågor om problem med hantverkare har alltid varit vanligt, men vår uppfattning är att ökningen har kommit successivt sedan ROT-avdraget infördes, säger Anna Mähler.

De vanligaste problemen handlar om att man är oense om priset eller att jobbet inte blivit gjort inom den utlovade tiden. Många har också bara gjort muntliga överenskommelser.

– Vi har predikat i alla år att man ska ha det skriftligt. Man kan även ta referenser och kolla upp att hantverkaren har f-skattesedel, säger Anna Mähler.

Hon tipsar om de avtal som finns att hämta på alla bibliotek i Gästrikland och på nätet där man tillsammans med hantverkaren kan fylla i vad som ska göras och när det ska vara klart. Vissa frågor om hur själva ROT-avdraget ska hanteras har också kommit in, men där kan konsumentvägledarna bara hänvisa vidare till Skatteverket.

I Konsument Gästriklands egen hörna i stadsbiblioteket var det i går Kristina Fält, konsumentvägledare och skuldrådgivare, som skötte mottagningen. Det var ingen rusning av besökare, men hon hoppas att konsumenterna ska hitta dit även på fredagarna.

– Om lagen ändras förväntar vi oss en våg av personer som tänker söka skuldrådgivning. De rekommenderar jag att söka nu i år när det inte är någon kö, för man kan förbereda allt redan nu, tipsar hon.

Mer läsning

Annons