Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler väljer bilen framför cykeln

Ställ bilen och ta cykeln.
Det säger Mattias Goldmann på Gröna Bilister. Sedan år 2000 har bilåkandet i Gävle ökat med 14 procent.
– Det är inte roligt och det finns absolut mer vi behöver göra, säger kommunalrådet Roger Persson, mp.

Annons

Förra året körde Gävleborna i snitt 1 398 mil per bil. Det är en ökning med 14 procent från år 2000 då siffran låg på 1 225 mil.

Ökningen i Gävle ligger över den genomsnittliga siffran i hela Sverige, där körsträckan har ökat med 11 procent.

– Det går åt helt fel håll, och det borde det inte göra eftersom folk är mer oroliga för klimatpåverkan i dag. Dessutom har många ett stillasittande jobb och då kan cykeln till jobbet vara ett sätt att få fysisk aktivitet, säger Mattias Goldmann.

Mer gång och cykelvänligt

I kampanjen ”Inte bilen under milen” har Gröna Bilister och Sjukgymnastförbundet gått samman för att informera om bilåkandets nackdelar både för miljön och för hälsan.

– I dag planeras det för bilen i samhället. Det behöver bli mer gång- och cykelvänligt. Till exempel skulle arbetsgivare kunna ge de anställda en förmån för att de cyklar till jobbet i stället för att ge dem ett gymkort, säger Anna Hertting, ordförande för Sjukgymnasternas riksförbund.

Mattias Goldmann tycker att ett stort ansvar ligger hos kommunen.

– Det är ett politiskt misslyckande. De kommunala politikerna har inte lyckats göra det tillräckligt attraktivt för att vi ska cykla eller ta kollektivtrafiken, säger han.

Roger Persson, miljöpartiets kommunalråd i Gävle, tycker att de nya siffrorna är oroande.

– Det är ingen önskvärd utveckling. Det här är en stor fråga som vi arbetar med och det finns mer att göra, säger han.

Inom miljöpartiet har man diskuterat frågan om en belöning för att man tar cykeln till jobbet.

– Det är en möjlig åtgärd med någon form av bidrag för att man tar cykeln, säger Roger Persson.

Han erkänner också att cykelvägarna i Gävle kunde vara bättre.

– Vår avsikt är att göra en ny cykelplan att ta fram till beslut, säger han.

Tidigare år har man stängt av trafiken på Rådhustorget ett dygn men i höst utökas det till en hel vecka för att man vill se om det gör att folk hellre tar kollektivtrafiken eller cyklar.

Mer läsning

Annons