Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera år innan ny tunnel byggs

/
  • stiltje. Trafikverket, som äger Östertunneln, lade för ungefär ett år sedan drygt 200 000 kronor på att laga taket, men det var en åtgärd i väntan på en ny tunnel. Men kommunen gör just nu ingenting i det tidigare så högt prioriterade projektet att få till en ny tunnel till Öster och Gävle Strand.

Det kan dröja många år innan det blir en ny gång- och cykeltunnel till Öster och Gävle Strand.

Just nu händer ingenting i kommunens tidigare så högt prioriterade projekt.

Annons

Kommunen ville satsa stora pengar på att göra gång- och cykelvägen mellan Öster och Gävle centrum tryggare och finare. Dessutom ville man knyta samman stadsdelarna på ett bättre sätt. Tanken var att den nya tunneln skulle ligga i Nygatans förlängning, med en lång ramp ned under jorden. För att genomföra projektet tog kommunen fram en detaljplan som visade ritningar på en betydligt ljusare och fräschare tunnel än dagens, som går under öknamnet ”Mördartunneln”.

Men länsstyrelsen satte stopp för detaljplanen, eftersom man ansåg att det skulle bli ett för stort ingrepp i stadens kulturmiljö. Kommunen överklagade och ärendet kom ända upp till regeringsnivå där detaljplanen slutgiltigt stoppades i april 2010.

Byggnads- och miljönämndens dåvarande ordförande Lena Lundgren (S) kallade beslutet ”lång näsa till hela befolkningen på Öster och till de som färdas i rullstol”.

Efter beslutet skulle kommunen titta på alternativa lösningar för en ny tunnel, men nu när ett och ett halvt år gått har fortfarande inget hänt. Det pågår inget nytt planarbete och i kommunens mål och ramar, som kommunfullmäktige antog i somras, är investeringen i den nya tunneln, beräknad till drygt 95 miljoner kronor av kommunens pengar, framflyttad till efter 2018.

– Vi har börjat titta lite på olika alternativ, men just nu pågår inget arbete. Det blir nog en lång process innan vi hittar en lösning, säger Hans-Olov Åström, tf chef för tekniska kontoret.

Trafikverket, som äger den nuvarande Östertunneln, lade för ungefär ett år sedan drygt 200 000 kronor på att laga taket.

– Den var i ganska dåligt skick och det var för att det inte skulle falla ned betongbitar i huvudet på folk. Lagningen håller för en tid, men det var en åtgärd i väntan på en ny tunnel, säger Daniel Hallberg, broförvaltare på Trafikverket.

Den statliga myndigheten anser att det ligger i kommunens intresse att få till en ny tunnel, men säger att man är med när kommunen tar initiativ till ett omtag.

Ur trygghetssynpunkt anses belysningen i tunneln uppfylla kraven, men kommunen ska nu titta på om belysningen utanför tunneln kan förbättras.

Mer läsning

Annons