Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För bullrigt för trädgårdsliv

/
  • flyr bullret. ”Vi har en jättefin tomt. Men vi kan knappt vistas här på grund av bullret från trafiken”, säger Erika Bergström och Kalle Johansson i Valbo.
  • dånar förbi. Cirka 100 meter från villorna på Vallrundan dånar långtradarna förbi.

Bullret från riksvägen tränger in i öronen som ett dånande brus när vi står på familjen Bergström-Johanssons altan på Vallrundan i Valbo.
– Vi hade hoppats att Vägverket skulle sänka hastighetsgränsen. Det skulle göra stor skillnad, menar Erika Bergström och Kalle Johansson.

Annons

För några dagar sedan berättade Arbetarbladet om de föreslagna förändringarna av hastighetsgränserna.

Handläggarna på Vägverkets Region Mitt vill bland annat att hastigheten på riksväg 80 väster om Sandviken sänks från 110 till 100 kilometer i timmen.

Men mellan Valbo och Gävle får 110-skyltarna stå kvar.

– Vi har en jättefin tomt. Men vi kan knappt vistas här, säger Erika Bergström och höjer rösten för att höras i bullret.

Familjen flyttade till villan på Vallrundan för tio år sedan.

– Bullret från trafiken har blivit värre med tiden. Trafiken har ökat och bullervallen har sjunkit, säger Kalle Johansson.

Tidigare syntes inte långtradarna när de körde förbi. Nu kan man se chaufförerna i hytterna, knappt hundra meter bort.

Familjen har haft flera kontakter med Vägverket under årens lopp. De har lärt sig vad decibeltalen betyder.

– Om hastigheten sänktes med tio kilometer skulle bullernivån nästan halveras, konstaterar Kalle Johansson.

I våras tydde beskeden från handläggarna på Vägverket att man skulle föreslå sänkt hastighet förbi Valbo. Men så blev det inte.

– Det var ett möjligt alternativ som vi arbetade med, främst för att det varit många avåkningar på den här sträckan. Men olyckorna har inte varit så allvarliga, säger Henrik Schelin, handläggare på Vägverkets mittregion, som konstaterar att högre hastighet och snabbare transporter ger ett effektivare samhälle.

Lars Ljungberg, ledare för hastighetsprojektet i Vägverkets Region Mitt, menar att den nuvarande hastighetsgränsen är ”acceptabel ur bullersynpunkt och med hänsyn till olycksriskerna”.

Han öppnar dock för att förslaget kan komma att ändras när remissvaren kommit in.

– Vi avvaktar med funderingarna på att sänka hastigheten. Det är mycket möjligt att vi gör en komplettering senare, säger Lars Ljungberg.

Remisstiden går ut 28 september. Regionförbund, länsstyrelse, polis, åkerier med flera har fått förslaget.

– Men vi har inget emot att få synpunkter också från enskilda, säger Lars Ljungberg.

Familjen Bergström-Johansson kritiserar Vägverkets syn på bullerstörningarna, att man räknar på genomsnittet under dygnet.

– Vi sitter inte här och fikar på natten. De borde mäta på dagtid. När vi sover störs vi inte eftersom vi har ljudisolerande fönster.

Mer läsning

Annons