Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrar anmäler Sofiedalsskolan

Sofiedalsskolan bryter mot skollagen.
Det hävdar sex föräldrar som nu gjort en anmälan till skolinspektionen.
Redan i förskoleklass blev flera elever slagna varje vecka och föräldrarna vill att skolinspektionen utreder om det är bristande kompetens eller för lite resurser som ligger bakom att problemen fortsätter.

Annons

Föräldrarna i gruppen skriver att de trots envisa rykten om rasism och otrygghet bland eleverna valde att låta sina barn börja på skolan för några år sedan. Men de tycker sig redan från start ha sett brister i skolans rutiner för barn i behov av särskilt stöd, samt bristande förmåga att skapa arbetsro i klassrummet. Slagsmål med knytnävar, handflator, häftapparater, knuffar, sparkar, luggar och skrik i öronen förekom från början i den aktuella klassen.

Elever blev kallade könsord och muntligt kränkta för sitt utseende och med rasistiska tecken. "Vid flera av dess tillfällen har inte det utsatta barnets föräldrar informerats om det inträffade". Enligt föräldragruppen har samtal med klasslärare, fritidspedagoger och rektorer ofta varit resultatlösa och i vissa fall har inga tydliga handlingsplaner gjorts. Föräldrarna vittnar också om frustration hos personalen som jobbar med otillräckliga resurser.

De är inte nöjda med svaren från skolans rektor Camilla Frykman när de vänt sig till henne för stöd och hjälp. Enligt föräldrarna har det desssutom ofta gått lång tid innan rektorn svarat dem. "Detta ger oss signaler om att frågan kring kränkningar och arbetsro inte är tillräckligt prioriterad på Sofiedalsskolan", skriver de.

Vid ett föräldramöte fick föräldrarna veta att skolledningen bett om mer pengar men fått avslag. Detta bekräftas av Camilla Frykman.

– Vi har försökt få mer resurser, men det gick inte. Därför måste vi använda oss av de tjänster som redan finns, säger hon till Arbetarbladet.

Frykman medger att det finns problem i den aktuella klassen och säger att skolan arbetat med dem länge.

– Vi har hela tiden tagit det här på allvar, säger hon.

Varför problemen kvarstår vill hon inte gå in på närmare utan hänvisar till att det handlar om enskilda elever.

 

Mer läsning

Annons