Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Föräldrar kritiserar ledningen

Kaos på skolan, brist på arbetsro i klassrummen och ett föräldraråd som lades ner i ”brist på tid”.
Föräldrarna Fatma och Ahmed är starkt kritiska till hur kommunen och ledningen för Nynäs Montessoriskola har hanterat problemen sedan i höstas.
– Skolan skulle ha bromsat och inte tagit emot så många nya elever efter att Nya Nynässkolan stängdes, säger Fatma.

Annons

Hon och Ahmed heter egentligen något annat, men vill vara anonyma med hänsyn till sina barn.

De är engagerade föräldrar och valde Nynäs Montessoriskola för några år sedan eftersom de lockades av den särskilda pedagogiken.

Samtidigt delar de rektorn Tomas Ekmans uppfattning om att många andra föräldrar sökt sig till skolan för att den helt enkelt ligger närmast, och inte reflekterat över att det handlar om en skola med ett särskilt sätt att undervisa.

– Det är precis som han säger, de tror att skolan bara har bytt namn. Och det är inte alls bra, säger Fatma.

Fatma och Ahmed ser nedläggningen av Nya Nynässkolan som ett misslyckande och konstaterar att det tvärtemot skolområdesledningens mål inte minskat segregationen.

Vid nedläggningen kom 76 elever från Nya Nynässkolan till Nynäs Montessoriskola, utan tidigare erfarenhet av montessoripedagogik. Resultatet blev kaotiskt, enligt Ahmed och Fatma.

– I höstas var lärarna fullt upptagna med att lösa konflikter. Barnen ville inte gå till skolan för att de mådde så dåligt, säger Ahmed.

Flera föräldrar flyttade sina barn från skolan till andra skolor. Det föräldraråd som tidigare funnits på låg- och mellanstadiet försvann.

– Vi fick veta av ledningen för skolan att det inte fanns tid till det, säger Fatma.

Som läget är nu tycker hon att alla resurser och alla utvecklingstankar är fokuserade på skolans högstadium, som redan har högre måluppfyllelse än låg- och mellanstadiet.

– De lägre årskurserna behandlas som ett styvbarn, säger Fatma.

Fatma och Ahmed känner sig ganska ensamma i sin kamp för en bättre situation. Enligt dem är engagemanget bland föräldrarna överlag lågt.

– Vid ett föräldramöte som gällde hela skolan kom bara 20–25 föräldrar, säger Ahmed.

Skolan har totalt 262 elever.

Den enkät till föräldrarna som Arbetarbladet berättade om i lördags spädde ytterligare på känslan av maktlöshet. Enkäten skulle mäta hur skolnedläggningarna påverkat eleverna i kommunen, men var enbart formulerad på svenska. Det låg på rektorns bord att ordna med tolk.

Enligt Fatman och Ahmed hade de överhuvudtaget inte känt till enkäten när den nämndes på ett föräldramöte.

– Vi fick aldrig hem något i brevlådan, det nämndes inte i något veckobrev eller månadsblad, säger Fatma.

Föräldraparet tycker att kommunen borde ha vidtagit mer radikala grepp för att styra elevströmmarna efter skolnedläggningarna. Enligt dem borde Nynäs Montessoriskola aldrig tillåtits att ta emot 76 nya barn.

– Man måste ta hänsyn till att skolan har montessoripedagogik. Det går inte att göra så här, säger Fatma.

Arbetarbladet har i går förgäves sökt rektor Tomas Ekman och skolområdeschefen Bo Egebrand för en kommentar.

Mer läsning

Annons