Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förarna som gillar att köra fast

De flesta bilister ger sig inte ut i skogen där backarna är branta och stock och sten ligger i vägen. Men deltagarna i Sweden Offroad Tour backar inte. De kör rakt fram och utmaningen ligger i att ta sig loss när man kört fast.

Annons

Klas Backlunds terrängbil 13 segar sig uppför den branta backen. Den sexhjulsdrivna bilen har inga större svårigheter att ta sig över stock och sten. Ibland stannar han till för att backa någon meter för att sedan komma fram.

– Helst vill man åka över stenarna, då kör man inte fast lika lätt, säger han.

Solen gassar över skogspartiet och bromsar flyger envist runt i bilen. Det skumpar och skakar, men farten är beskedlig. Vitsen är inte att åka snabbt eller att vinna poäng genom klara av svåra passager, utan det gäller att ta sig fram på enklast möjliga sätt. Men viktigast är nog att träffa andra människor som gillar offroad.

Oavsett väderlek

– Det är som en raggarträff, man träffas för att prata om sina bilar och berättar vad man byggt om, säger Klas Backlund.

I skogarna utanför Medskogssjön pågår den elfte etappen i årets Sweden Offroad Tour. Till dagens etapp har 45 terränggående fordon ställt upp. Klas Backlund är inte ensam om att köra terrängbil 13.

Modellen har varit en trotjänare inom svenska försvaret och många som gjort värnplikten har fått uppleva hur det är att åka i den.

Den är inte komfortabel, men det är en rejäl bil som tar sig fram i oländig terräng oavsett väderlek.

Han är medlem i Gestrike Offroad och flera av hans klubbkamrater deltar också i etappen.

På den sista av dagens tre banor möter vi flera andra ekipage som kör terrängbil 13, men här finns också jeepar av olika fabrikat och en hel del fyrhjulingar.

På den andra banan möts två jeepar och passagen är snäv. Nu gäller det att ta det varligt. En av förarna har klivit ur sitt fordon och väntar på att den andra föraren ska ta sig förbi.

Holländska deltagare

Bilkörningen i terrängen är olaglig sedan 1975 och tillstånd meddelas av länsstyrelsen som ger dispens. Markägaren, i det här fallet ett skogsbolag, ska också ge sitt medgivande. De bilar som deltar körs även i reguljär trafik och är registrera-de som personbilar eller lätta lastbilar.

– Vi tillfogar inga nya markskador eftersom skogsbolaget kör här med sina skogsmaskiner, säger Peter Örjeskog, etappansvarig vid Sweden Offroad Tour.

Flera av deltagarna i tävlingen kommer från kontinenten. Jasper Visser bor i Utrecht i Holland och Bas Tuchter kommer från holländska Haaksbergen. De deltar i samtliga etapper i den tävling som pågått sedan 5 juli. Den avslutas i Kiruna 20 juli.

– Vi åkte från Holland 4 juli och deltar i hela touren. Det är fantastiskt i Sverige, det finns så många vackra platser, säger Jasper Visser.

Bredvid dem står Julius Hebel från Polen. Han har med sig hela familjen på touren och ska avsluta resan med en avstickare till Nordkap i Norge.

– I Polen är offroad stort. Det här är tredje året i rad vi deltar, säger han.

Mer läsning

Annons