Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbereder sig för tuff höst

/
  • VISS PÅVERKAN. Stefan Ullström driver Berglövs skor i Flanörgallerian. Enligt honom påverkar all ekonomisk oro handeln. ”Det bästa är när det är lugn och ro”, säger han.
  • FÖRSIKTIGT OPTIMISTISK. Charlotte Bohlin driver heminredningsbutiken Village i Gallerian Nian. Hon tror att det kan finnas handlare som oroar sig för framtiden. ”Jag startade i lågkonjunkturen och har redan haft det tufft”, säger hon.
  • TAR DET LUGNT. Peter Öhrn, butikschef för Kappahl i Gävle,  tror inte att den ekonomiska oron i omvärlden påverkar kunderna  i någon större utsträckning.
  • BOMMAT IGEN. B-young och Servera finns inte kvar i Flanörgallerian. Vilka butiker som ersätter dem är ännu inte klart. B-youngs före detta butikschef säger att de stängt på grund av familjeskäl, inte ekonomiska.
  • FORTSÄTTER SOM VANLIGT. Mathilda Peters och Malin Östlund från Sandviken har besökt Flanörgallerian för att kolla in läget inför framtida shopping. De lägger inte så stor vikt vid det ekonomiska läget i omvärlden. ”Så länge man har ett jobb så handlar man på som vanligt”, säger de.

I tider av ekonomisk oro shoppas det allt mindre. Nu oroar sig många hand­lare för hur de ska klara hösten.

Annons

– Flera väntar nog på att handeln ska komma igång. Vi har haft det tufft tidigare så för oss kan det bara bli bättre, säger Charlott Bohlin, som driver heminredningsbutiken Village i Gallerian Nian.

Börsras och mörka profetior om en ny lågkonjunktur.

Det hör till sådant som butiksägarna inom detaljhandeln absolut inte vill höra talas om.

Konsumenternas shopping styrs nämligen till mycket stor del av psykologi.

Ju mer ekonomisk turbulens – desto mindre handlas det.

Enligt en undersökning som Svensk Handel gjort har handlarnas framtidstro försämrats den senaste tiden.

– Detaljhandel inriktad på skor, kläder och heminredning har haft det tufft en tid. Många handlare ser bekymmersamt på de kommande tre månaderna, säger Yvonne Ingman, vice ordförande i Svensk Handel.

Minskad försäljning

Ingman syftar främst på de börsnoterade företagen, däribland klädkedjan Kappahl som har en svår tid bakom sig med minskad försäljning.

Peter Öhrn som är butikschef för Kappahl i Gävle vill inte kommentera hur det går för kedjan generellt, men säger att det går bra för hans butik.

– För min egen del är jag inte dugg orolig. Det rullar på bra. Jag tror inte att kunderna tar så stort intryck av oron i omvärlden, säger han.

De flesta butiksinnehavare som Arbetarbladet pratar med är försiktiga i sina bedömningar. Men oron finns där.

Hoppas kunderna handlar

– Det är på två sätt. Jag är optimistisk inför hösten. Men klädhandeln tappade i juli och man bara väntar på att det ska ta fart, säger Johan Bergman, delägare i JC:s båda butiker i Gävle.

Charlott Bohlin startade Village i Gävle för tre år sedan – mitt under lågkonjunkturen. Hon hoppas att kunderna inte minskar sitt handlande, trots den ekonomiska oron i omvärlden.

– Det gick inte så bra i vår gamla lokal. Men sedan vi flyttade till Nian för två år sedan har det börjat gå bättre, säger hon.

Mer läsning

Annons