Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag tar strid för Julbrasan

/
  • ger sig inte. Vd Claes Dahlström upptäckte i höstas att storbolagen bakom jul-cd:n Absolute Christmas plagierat hans eget företags storsäljare dvd-skivan Julbrasan.
  • FÖRSÄLJARE. Anton Söderhälls jobb var i höstas att sälja in Julbrasan till återförsäljare runt om i landet. Men plötsligt var de inte intresserade. Någon annan sålde redan en produkt som hette nästan lika.

Det lilla Gävleföretaget Outpost FX i dvd-branschen har gått ut i strid mot musikgiganterna EMI, Warner Music och Sony. Det handlar om rätten till varumärket Julbrasan, en storsäljare för Gävleföretaget veckorna före jul de senaste åren.


Men 2008 kom företagen bakom cd-märket Absolute Music med en dvd som heter Julbrasa. Och då sjönk Gävleföretagets försäljning direkt.

Annons

Ni visste kanske inte att Julbrasan, den där lilla röda dvd:n som innehåller en tevebrasa och julmusik som ligger framme i varuhus och bensinmackar före jul kommer från Gävle. Företaget bakom det heter Outpost FX med kontor vid Stortorget. Det omsätter drygt 7 miljoner kronor och har åtta anställda.

Drygt en miljon kronor av omsättningen 2007 kom från Julbrasan. Sedan 2006 har man sålt minst 140 000 exemplar av skivan.

I fjol var det plötsligt inte lika lätt att placera den ute hos återförsäljarna.

Det visade sig att en likadan produkt med namnet Julbrasa följde med årets utgåva av julmusik-cd:n Absolute Christmas.

– Ett solklart varumärkesintrång. Tänk om vi skulle ha lanserat en julskiva som hette Absolut. Vilket liv det hade blivit, säger Outposts vd Claes Dahlström.

Bakom Absolute Christmas står Eva Records, som i sin tur är ett samarbete mellan musikgiganterna EMI, Warner Music och Sony Music.

– Vi är ju en liten fluglort för dom, men det kan inte hjälpas. Genom att lansera en produkt med vårt inarbetade och skyddade namn, sänkte de vår försäljning i fjol. Det vill vi ha ersättning för.

Outpost har nu lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt. Man kräver ersättning preliminärt med 600 000 kronor för den skada Outpost har lidit, och vill att domstolen förbjuder Eva Records att använda namnet Julbrasa på sin produkt.

– Jag kontaktade dom redan i november i fjol för att påtala det här. Men de hörde inte av sig utan körde bara på med sin hårda marknadsföring i tidningar och tv, som om ingenting hänt, säger Claes Dahlström.

Han har varit med exakt samma sak en gång tidigare. Då var det företaget Universal som gav ut en dvd som hette Julbrasan.

– Det gav sig direkt och bytte namn på dvd:n och förstörde lagret med skivor, säger Dahlström.

Arbetarbladet sökte i går Eva Records vd Niklas Ehring för en kommentar, utan att få kontakt med honom.

Mer läsning

Annons