Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagare oroas av kilometerskatt

/
  • Företagare. Svenskt näringsliv hade tillsammans med bland andra Företagarna i länet kallat till pressträff på onsdagen. Anledningen var oron över en eventuell kilometerskatt.

Företagarna i länet är oroade. Det gäller de rödgrönas förslag om kilometerskatt för tung trafik.

– Vi skulle få lägga ner, säger Ulf Johansson, ägare av Valbo transport.

Annons

Företagarna i Gävleborg kallade till pressträff på onsdagen. Anledningen var bland annat den kilometerskatt på tunga fordon som de rödgröna aviserat att de vill införa vid ett maktskifte.

”Oerhört viktig fråga”

– Det här är en fråga som vi går igång på allihop. För Korsnäs är det en oerhört viktig fråga, säger Christer Simrén, vd för Korsnäs.

Enligt Christer Simrén skulle den föreslagna kilometerskatten innebära ökade kostnader på 27 miljoner kronor per år för Korsnäs, eller ungefär sju procent i ökade transportkostnader.

Christer Simrén berättar att Korsnäs har minskat sina koldioxidutsläpp med hela 85 procent sedan 2008.

– Vi har lagt ut allt vi kan på järnväg, men vi har fortfarande transporter som måste ske på väg. Det finns inga järnvägsspår ute i skogen.

Dråpslag med kilometerskatt

Ulf Johansson, ägare av Valbo transport med 85 anställda, säger att om den föreslagna kilometerskatten skulle bli verklighet skulle det innebära ett dråpslag mot verksamheten. Han har beräknat att företaget i dag betalar ungefär 39 000 kronor per lastbil och år i skatt och avgifter. Skulle den föreslagna kilometerskatten införas beräknar han att den kostnaden skulle öka till det tiodubbla, 390 000 kronor per lastbil och år.

– Det skulle inte gå, säger han.

Även LRF, lantbrukarnas riksförbund, är oroade över kilometerskatten. Om lantbrukarna skulle förlora på att skörda sina åkrar på grund av ökade avgifter och skogsägare förlora på att gallra sin skog av samma orsak så kan det finnas många som inte ser någon anledning till att hålla efter sina marker.

– Det är en stor risk att vi skulle få ett igenväxt landskap, säger Per-Olof Uhrus, vice ordförande LRF Gävleborg.

Mer läsning

Annons