Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företagarnas dom får skarp kritik

/
  • Näringslivsklimatet i Gävle rankas väldigt lågt när företagarna tillfrågas. Men hur vederhäftig är kritiken när bara fyra procent har tillfrågats?
  • Mattias Beijmo är både socialdemokrat och ledamot av Svenskt Näringsliv. Han tycker att Svenskt Näringslivs undersökning är trams.
  • Lotta Pettersson, regionchef för Svenskt Näringsliv, ser inga frågetecken kring det statistiska underlaget.

Kan svar från knappt fyra procent ge en rättvis bild av företagsklimatet i Gävle?
Ja, säger Svenskt Näringsliv.
Nej, säger kritiker.

Annons

Företagsklimatet i Gävle är fortsatt dåligt enligt Svenskt Näringslivs senaste ranking. Gävle tappar fyra placeringar till plats 239 av 290 kommuner. Ett resultat som får många styrandes pannor att falla i bekymrade veck. Gävle har alltid tillhört den sämsta tredjedelen i rankingen och därför har kommunen det senaste åren infört en rad åtgärder för att främja företagsklimatet; företagsservice, snabbare handläggning, informationskvällar och frukostmöten. Men inget tycks hjälpa.

I Gävle finns 5 000 företagare. Svenskt Näringsliv har tillfrågat 389, 190 har svarat, vilket ger en svarsfrekvens på 49 procent. Respons från knappt fyra procent av Gävles företagare är ett för klent underlag för att dra rättvisa slutsatser, menar Mattias Beijmo, förvisso socialdemokrat i Gävle, ersättare i kommunfullmäktige, men också egen företagare med analys och strategi som specialitet och vana att granska stora mängder data.

– Av de företagare man valt ut har bara hälften svarat. Det är statistiskt undermåligt. Ett fåtal kan möjligen ge en skaplig bild om de är representativa vad gäller kön, härkomst, bransch, omsättning, men det kan aldrig en självrekryterande panel göra. Det Svenskt Näringsliv gör är värre än Yougovs opinionsundersökning som gav Sverigedemokraterna över 25 procent.

Han uppfattar urvalet som ett problem, ett annat är att man ger tyngd åt sådant som gynnar vissa kommuner. Till exempel infrastruktur som tåg och flyg som är något som en kommun inte har något inflytande över. Därför hissas alltid storstadskommuner, menar han. Solna toppar för åttonde året i rad.

– Det här är trams. Svenskt Näringsliv svartmålar och tar politiska poäng i en region som behöver både nya företag och flera jobb, säger Mattias Beijmo som menar att det finns statistik som ger en annan bild men som inte får samma genomslag.

Svenskt Näringslivs regionchef Lotta Pettersson anser i motsats att det statistiska underlaget är fullt tillräckligt – ”där råder det inga frågetecken” – och hon varnar för en nonchalant inställning. Just attityderna bland tjänstemän och politiker är det som lokalt poängteras mest.

– Jag vet att Gävle kommun har fastlagt en näringslivspolitisk plan sedan några år. Bland annat har 200 tjänstemän genomgått utbildningen Helt enkelt för att underlätta för företagarna. Nu efterlyser vi en utvärdering, vad har insatsen gett? Att döma av vår ranking – ingenting.

Lotta Pettersson uppmanar ledande tjänstemän och politiker att komma ut på fältet. Göra besök och ta del av företagarnas villkor och behov. Det är enda sättet för att näringslivsklimatet och rankingen i Svenskt Näringslivs undersökning ska förbättras, menar hon.

Mer läsning

Annons