Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förlorat avtal hotar 70-tal jobb hos Tuwa

/
  • HANDBROMSEN I. Många av Tuwas bilar stod tomma på fredagsmorgonen. Uppdraget för dagen var att försöka hitta privatkunder.
  • FAMILAR I OVISSHET. Det finns en stark oro för framtiden bland förarna vid Gästrike Transport och Service. Här är några av dem. Från vänster till höger: Joakim Svedling, Kamal Ghorbanipour, Ulf Engström, Gun Håkansson och Elin Wahlberg.

En stor förstämning breder ut sig bland förarna som kört Tuwas fordon.

– Vad kommer att hända? förlorar vi jobben? säger arbetsplatsombudet Joakim Svedling, som inte sovit många timmar i natt.

Totalt kan ett 70-tal personer komma att varslas.

Annons

Vid tiotiden på fredagsförmiddagen var atmosfären tryckt i lokalerna på Elektrikergatan där Gästrike Transport och Service håller till.

Beskedet om att X-trafik säger upp avtalet med Tuwa Specialtransport AB gavs vid halv fem kvällen innan och ska gälla med omedelbar verkan.

Nybildade Gästrike Transport och Service kom till just för att serva Tuwa med förare och utan Tuwa finns inte mycket kvar att leva på.

Därför fanns inga planerade körningar på fredagen. Förarna fick ge sig i väg för att ragga privatkunder.

När Arbetarbladet möter chefen Daniel Kvarnlöf är han märkbart stressad och olustig till mods.

– Om jag inte hittar någon lösning måste jag varsla 50 av de 60 anställda och börja om från början med att bygga upp något nytt, säger han.

Chauffören Elin Wahlberg i personalstyrkan blev mycket glad när hon äntligen fick ett heltidsjobb, men glädjen förbyttes i oro efter bara ett par månader.

– Jag tog taxikortet just för att jag visste att jag hade en möjlighet att komma in här. Jag trivs jättebra, säger hon.

Joakim Svedling kallar X-trafiks besked ”ett slag i ansiktet”.

– Först denna väntan på besked och när det väl kommer blir det en förändring från en dag till en annan, säger han.

Just ovissheten tycker växeltelefonisten Johanna Öman-Persson varit värst.

– Det är inte roligt att inte veta vad som ska hända, säger hon.

Även andra, mindre, underleverantörer till Tuwa berörs. När även den personalen räknas in gör Tuwa uppskattningen att omkring 70 jobb kan försvinna till följd av det hävda avtalet.

Daniel Kvarnlöf ger en ganska dyster bild av arbetsmarknaden för förarna.

– Om man vill ha fast jobb och vettiga arbetstider är det svårt.

Mer läsning

Annons