Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förnybart bilbränsle fokus för Romsons besök

/
  • Att producera förnybart bilbränsle är en nyckelfråga för det svenska klimatarbetet, enligt Åsa Romson.

Att kunna köra bil på omvandlad frityrolja, trä- mat-, eller trädgårdsrester är ett mål för både kommun och företag. På onsdagen träffade Åsa Romson flera av dem.

Annons

På onsdagen besökte klimat- och miljöminister Åsa Romson både Norrsundets industriområde och Gästrike återvinnare.

I Norrsundet pågår en testverksamhet för att producera biodiesel som bränsle för bilar.

– Det är fullt av idéer men också långt gånga konkreta affärsplaner för att komma igång och producera förnybart bränsle för våra fordon, och det skulle ju vara oerhört välkommet. Det är en nyckelfråga för det svenska klimatarbetet att vi får in mer förnybart, och då gärna från närproducerat restmaterial, säger Åsa Romson.

På testanläggningen i Norrsundet testar just nu företaget Colabitoil tillsammans med andra företag, att omvandla bland annat restprodukter som frityrolja och träprodukter till biodiesel.

– Det intressanta är att flera innovatörer är inne och jobbar med olika delar av processen, där alla bygger på att återanvända biomaterial i fler steg, säger Åsa Romson.

Den tidigare massafabriken i Norrsundet lade ner år 2008.

– Det är intressant att komma ut till et ställe där en bygd har förlorat en stomme i jobb och produktion, men där det kan kanske börja växa något nytt. Det finns industrianläggningar som kan tas i bruk igen på nya sätt, säger Åsa Romson.

Gästrike återvinnare utbildar just nu kommuner, företag och politiker i länder som Polen och Serbien i avfallshantering.

– Avfall är ett stort problem i hela världen, och det handlar om att få andra länder att se avfall som en resurs, och utnyttja det. Vi vill flytta fokus från avfall som problem, till att se det som en resurs, säger Per-Olof Hallberg, chef för internationella relationer på Gästrike återvinnare.

Framförallt vill de lära ut att renhållning i en stad kräver ett helt system av både teknik och regler, inte bara återvinningsanläggningar.

– Man måste ha ett system och kan inte bara köpa en teknisk lösning. På många platser har man stora problem med deponier, och att lära sig hur Sverige jobbat fram vårt system är viktigt för många länder, säger Per-Olof Hallberg.

Just nu investerar Gästrike återvinnare omkring 130 miljoner i en ny biogasanläggning. Åsa Romson fick frågor om regeringens planer för att beskatta biogasdrivmedel framöver.

– Vi har klartecken om nedsättning kring drivgas för biogasbilar. Andra tidigare biogasanläggningar fick statliga pengar som ett investeringsstöd, och vi har aviserat att fortsätta den typen av program, sa Åsa Romson.

Redan nu produceras biogas i mindre skala, för bussar och privatbilister, vilket Åsa Romson uppskattade.

– Aha, så nu kan man köra via Gävle när man åker till sommarstugan, sa hon.

Mer läsning