Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försiktig ökning av julhandeln i år

Julhandeln ökar i år igen, men försiktigare än tidigare år. 50 procent av handlarna tror att lågkonjunkturen påverkar julhandeln negativt. Det milda vädret kan också spela stor roll för årets julhandel – snö och sol brukar öka försäljningen.

Annons

Julhandeln är försäljningsmässigt den viktigaste perioden för de flesta butiker.

För leksakshandeln är försäljningen i december avgörande för helårsresultatet.

Som vanligt beräknas julhandeln slå rekord i år och omsätta 65,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 1,0 procent jämfört med förra året. Men ökningen är betydligt lägre än vad de brukar vara.

– 2011 är ett svagt år för detaljhandeln. Skuldkrisen i Europa skapar oro och återhållsamhet. Kunderna är mer noggranna med vad de lägger sina pengar på, säger Lisa Burden, handelsutvecklare på Svensk Handel.

I tuffa ekonomiska tider söker familjer upp gamla traditionella recept för julbordet, bakar, pysslar och dekorerar enligt sedens alla regler.

Unga familjer börjar ta upp gamla mattraditioner, göra sin egen korv, egna inläggningar och farmors gamla recept. De drar sig tillbaka i hemmet för att spela spel och pyssla.

– Hushållen har visserligen mer pengar än tidigare att handla för men de har under hela året valt att spendera pengarna på annat än just detaljhandelsprodukter. Vi kan se en tydlig uppgång av bilköp, restaurangbesök och tjänster. Och handeln inom second hand ökar otroligt mycket.

E-handeln ökar med 9 procent, men står fortfarande endast för 5 procent av hela detaljhandeln.

Källa: För femte året i rad har Svensk Handel ställt enkätfrågor om julhandeln. Knappt 1 500 butiker har svarat på undersökningen.

Mer läsning

Annons