Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första elbils-testarna rullade iväg

/
  • MYCKET NÖJD. I dag skrev Anna Hillbom-Johansson under kontraktet. Nu ska hon och familjen åka elbil ett år framöver. De kommer att synas i Sandviken och Hofors.
  • EN PROVRUNDA. I morgon åker Johan Klarström till jobbet i Ockelbo med elbilen. Efter gårdagens provkörning är hans bedömning att det är en stabil bil.
  • SÄKERT ÅKANDE. Richard Waitz, försäljningsdirektör Think elbilar möter kritiken om att elbilar skulle vara osäkra.
  • LÄTT ATT LADDA. Det är Midroc och Aq quality group som tagit fram stolparna där elbilarna laddar. Det kostar fem kronor att skicka ett sms, sedan får man en kod att slå in på stolpen och då är det bara att koppla in elkabeln, förklarar Lars Thumb och Carl-Ivar Jönsson.

I dag rullade de fyra första familjerna i väg med varsin elbil.
– Första turen går till min dotter Emmas gymnastikträning i Sandviken. Hon ser framemot det, säger Anna Hillbom - Johansson.

Annons

En liten svart Think city i plast. Det är familjen Hillbom-Johansson nytillskott.

– Det känns superbra. Vi har väntat på elbil i många år och nu ska vi sälja en av de två bilar som vi redan har, säger Anna Hillbom - Johansson. Hemma väntar mannen Anders och barnen Samuel och Emma. De bor i Sandviken och Anders ska pendla med bilen till arbetet i Hofors.

– Och så ska vi ha den när vi handlar och skjutsar barnen till träningar.

Anna tycker att elbilen känns säker.

– Visst, det är kanske inte samma säkerhet som med en stor bil. Men det är inget jag är orolig över och dagens utveckling går snabbt framåt, säger hon.

Över 500 familjer i Gävle och Sandviken anmälde sig till forskningsprojektet Shopping circle. Högskolan i Gävle har valt ut de fyra familjer som nu skriver ett års kontrakt. Varje månad hålls möten, sedan måste de även föra resedagbok.

– Jag ska med nöje fylla på el. Det passar oss som har miljöprofil i familjen, säger Johan Klarström som ska pendla från hemmet i Gävle till jobbet i Ockelbo med bilen.

Hemma väntar frun och två barn. Men hela familjen får inte plats när det är dags att åka och handla.

– Det är lite synd att det är en två personers bil, säger han. Snart ska han testa hur hett det blir i bilen, som saknar luftkonditionering.

Regionens första aktiva laddningstation invigdes samtidigt. Det kostar fem kronor att tanka och det gör man via ett sms. Sedan är det bara att koppla in kabeln.

Kritik mot elbilarnas säkerhet riktas nu från olika håll. Marina Alfredsson-Bror (C) ledamot i kommunfullmäktige anser att säkerheten bör ifrågasättas.

– Jag är också för att köra miljövänligt. Men man får inte tumma på säkerheten och inte tanke på att man speciellt riktar sig till barnfamiljer.

Hon undrar hur elbilarna klarar ett krocktest eftersom de är byggda med en platt kaross och vad som händer om man krocka när vid hastigheten 110 kilometer i timmen.

På plats i dag fanns Richard Waitz, försäljningsdirektör Think elbilar från Oslo.

– Den är testad efter gällande krav. Vi har gjort 50 kraschtester enligt samma modell som Ford och Volvo med goda resultat. Klart att mindre bilar är mer utsatta vid krock, men den är robust riggad.

Man har även testat brandsäkerheten och kört elbilen genom saltvatten.

Mer läsning

Annons