Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från soffpotatis till strandform på två månader

/

Ny kropp och nya muskler lagom till sommaren. Men även en annan mer oväntad följdeffekt. Kevin har fått en roligare vardag och ett rikare socialt liv sedan han började träna.

Annons

Musiken dunkar högt och Kevin Ström står framför väggspegeln och hoppar hopprep med sammanbiten min. Han har bestämt sig för att förvandla kroppen från soffpotatis till strandform lagom till sommaren.

– Så tänker man ju varje år, att man ska komma i form inför sommaren och i år blev det också så. Det känns jätteroligt. Jag orkar redan mycket mer och mår jättebra just nu.

Vi kommer mitt under Kevins onsdagspass på Friskis & Svettis. Han har tränat hårt och bröstet åker upp och ner efter ansträngningen. Men han klagar inte. Han försöker hela tiden tänja på gränsen för vad han klarar och pressa sig lite till. Just nu håller han på med en cirkelträning som innebär tre olika moment och tio varv med hopprepet mellan varje. Han har fått instruktioner och grunderna av sin personlige tränare Jonas och bestämt sig för att ha fokus på ben, rumpa och armar. Kevin kör ett eget program som han hela tiden förändrar och utvecklar under tiden som han gör övningarna.

– Jonas sa att det är viktigt att leka under träningen och hitta på nya grejer för att hålla det roligt. Det gör jag hela tiden och det är jättekul.

Läs mer: Kevin efter en vecka: "Jag känner redan att jag orkar mer"

Han pustar och skrattar om var annat. Nu har det snart gått två månader sedan han började träna och han är fortfarande mer än nöjd. Den nya livsstilen med fyra pass i veckan flyter på och han känner sig lika peppad varje gång.

– Ibland är jag till och med lite småsugen på att lägga till ett extra pass. Men det är bra med vilodagar också. Så att musklerna får vila och återhämta sig.

Kevin anmälde sig till Hälsopuls som en rolig utmaning. Men också för att han verkligen ville förbättra sin egen hälsa och orka mer under veckans alla dagar. Han hoppas få in en livsrutin så att han fortsätter även efter projektet och vidare livet ut. Än så länge har han inte förändrat kosten. Däremot har han lagt till olika shakes som han dricker i anknytning till träningspassen. Energiboost under träningen för att bättra på orken och proteinboost efteråt, som hjälper till att bygga upp musklerna.

– Jag känner stor skillnad. Energidrycken gör att jag orkar mycket mer än jag gjorde innan. Jag klarar av att hoppa högre och högre på boxjumpen. I dag kör jag på ungefär en meter, men jag har hoppat en och trettio.

Träningsbanan ser ganska anspråkslös ut. Där ligger ett hopprep, en kettlebell, en skivstång och en stadig låda. Med det kan han göra både squats och boxjumps. Han återgår till övningarna och kör tio lyft eller hopp på varje. När han kommer till trälådan ställer han sig framför och hoppar jämfota en meter rakt upp i luften. Som ingenting. Sen hoppar han ner och gör om samma skutt. Tio gånger i rad.

– Det här är grymt roligt att köra, försäkrar han efteråt. Men det brukar bli en hel del träningsvärk i vaderna.

Läs mer: Kevin bloggar om proteindryck

Han föredrar den friare cirkelträningen framför maskinerna. Det är tråkigare att sitta fast och vara begränsad. När han var yngre tränade han både fotboll och hockey. Men i fjortonårsåldern kom det andra intressen, han blev en soffpotatis och kom aldrig igång med träningen igen. Nu ser han en stor förändring på bara två månader, nya muskler har redan visat sig på magen. Det känns extra roligt att komma i form inför sommaren. I år ska han jobba som servitör på Furuviks brygga men också bada i poolen på hemmaplan.

– Även vardagen har blivit roligare. Jag har märkt att jag har fått mer energi till att vara med mina kompisar. Förr var jag mer hemma, nu orkar jag hänga med dem på mer aktiviteter. Träningen har gjort mig mer social, ler Kevin.

Läs alla artiklar i serien Hälsopuls här.

Mer läsning