Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra meter kaffepaket nytt landmärke

/
  • Ända från Drottninggatan kommer kaffepaketet ovanpå Gevaliarosteriet att synas. Det visas i det här fotomontaget som arkitekten Lennart Hagljung från Arkitektbyrån har tagit fram.

Ett stort upplyst kaffepaket som snurrar 30 meter upp i luften.

Det kan bli Gävles nya landmärke. Gevalia vill sätta upp jättepaketet på sitt rosteri på Alderholmen.

Annons

Det var i höstas som Kraft Foods tog kontakt med Gävle kommun för att få sätta upp ett stort kaffepaket på rosteriet i Gävle.

Det ursprungliga förslaget var ett tio meter högt kaffepaket som skulle stå på taket.
Men det skulle ha blivit för högt.
– Som det var utformat skulle det snarare ha blivit en del av byggnaden än en skylt och då hade det blivit för högt. Det finns en maximerad byggnadshöjd för rosteriet, säger bygglovsarkitekten Lars Ericson på Gävle kommun.

Fyra gånger två meter
I samarbete med kommunen har Gevalia istället tagit fram ett nytt förslag på ett något mindre kaffepaket – fyra meter högt och två meter brett – som snurrar en bit ovanför taket.

Det kommer att vara upplyst och synas över stora delar av Gävle.
Från Drottninggatan, från Brynäs och när man kommer in med tåg till Gävle.
En förutsättning för att Gevalia ska vilja sätta upp skylten är dock att Gävleborna gillar idén.
– Jag tror och hoppas att Gävleborna är stolta över att Gevalia tillverkas här och att man tycker att det är en bra symbol. Men tycker de att det är världens värsta idé så gör vi det inte, säger Mathias Gärdh som är fabrikschef i Gävle.

Innan kommunen kan ge bygglov måste man också ta reda på om någon tycker att skylten är väldigt störande och orsakar dem obehag.
Därför ska Gävleborna nu få säga sitt.

Kommunen har gått ut med en annons för att informera om planerna och de som vill tycka till om skylten kan göra det senast 21 april.
– Alla som känner sig berörda kan höra av sig, om man tycker att skylten är störande eller om man gillar den, säger Lars Ericson.

Det är 1 april i dag – är det här ett aprilskämt?
– Nej, det är det inte, bedyrar Mathias Gärdh på Kraft Foods.

Mer läsning

Annons