Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla diesellok under klubban

/
  • De gamla loken fanns inte på plats i Gävle utan visades upp på bild innan budgivningen. Loket T43-221gick till Inlandsbanan som redan i dag använder det gamla loket i sin dagliga verksamhet. Priset: 1 495 000 kronor.
  • Johan Masgård på Inlandsbanan köpte två lok.
  • Riktig budgivning blev det egentligen bara om loket T43-216. Lars Yngström från Tågab (nummer fyra) budade mot Lennart von der Burg från Hector rail. Den sistnämnde avgick med det vinnande budet: 650 000 kronor.

På tisdagen hölls en auktion av det lite ovanligare slaget på järnvägsmuseet i Gävle.
Sex gamla diesellok från 1960-talet som tjänstgjort som beredskapslok åt staten fick nya ägare. Loken gick på mellan 650 000 och över en och en halv miljon kronor.
– Som hittat, sa Johan Masgård som köpte två.

Annons

I dag fanns chansen att köpa sex fullt fungerande tåglok på auktion. De gamla dieselloken har tidigare fungerat som beredskapslok åt svenska staten.

– De har varit ute och gjort samhällsnytta. Staten har haft dem i händelse av kris eftersom de går att köra även i händelse av strömavbrott, berättade Anders Svensson på Banverkets samhällssäkerhetsavdelning som agerade auktionsförrättare på järnvägsmuseet.

– 1 495 000 första, 1 495 000 andra, 1 495 000 tredje, lät det bland annat.

Bland de hugade spekulanterna fanns olika tågbolag.

Ordentlig budgivning blev det egentligen bara på ett av loken, T43-216 som finns i Narvik och som påverkats av ett konkursbo vilket gjort att det inte kunnat besiktigas. Här landade priset på 650 000 kronor.

– Ett riktigt bra pris, sa den lycklige nyblivne ägaren Lennart von der Burg, fordonschef på godstågsföretaget Hector rail.

T43-216 blir företagets 33:e lok.

– Vi är i behov av diesellok. Vi försöker i första hand köra på elektrifierade banor, men ibland vid växling eller i skogen finns ingen el, säger Lennart von der Burg.

Flera av loken hamnade hos de tågbolag som redan tidigare skött om dem och använt dem – och fungerat lite grann som fodervärdar som Anders Svensson förklarade.

Johan Masgård på Inlandsbanan ropade in två lok.

– Vi använder dem redan i dag i vår dagliga godstrafikverksamhet och hade någon annan lagt beslag på dem hade vi fått problem.

Robert Sjöö, chef för järnvägsmuseet, stod vid sidan om auktionen och såg på.

– De här gamla loken hjälper oss att levandegöra vårt kulturarv, sa han.

Mer läsning

Annons