Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Går miste om rabatten när X-trafik byter zoner

/
  • Veronica Silén är besviken över att hon inte kan få någon rabatt för de månader hon hittills betalat för om hon väljer att byta till det nya, billigare årskortet.

När X-trafik ritar om sina zoner förändras biljettpriserna på vissa av bussturerna.
Årskortsinnehavare ställs då inför valet att säga upp avtalet och köpa årskort till det nya billigare priset eller att fortsätta betala för det dyrare biljettpriset och få tre gratismånader på slutet.
Väljer de det förstnämnda går de miste om rabatten de samlat på sig.

Annons

– Jag tycker att jag ska kunna få med de här gratismånaderna in i nästa period, säger Veronica Silén som busspendlar mellan Bergby och Gävle.

I samband med att zonkartan görs om ändras också antalet zoner som bussarna passerar för vissa av turerna. På sträckan som Veronica Silén reser ändras det från tre till två zoner.

– För mig passar zonindelningen egentligen perfekt. Det blir positivt i längden för kostnaden sänks med 140 kronor i månaden, säger hon.

Men samtidigt innebär ändringen att hon går miste om den bonus hon samlat på sig genom att köpa ett årskort.

Eftersom hon betalar månadsvis för årskortet kommer tre gratismånader på slutet av året, värt 2520 kronor. Vill Veronica Silén ha biljetterna till det lägre priset efter den första juni måste hon säga upp avtalet för hennes påbörjade årskort.

– Då mister jag bonusen för de fyra månader jag har betalat in, och det är inte riktigt juste mot oss som betalar årskort, säger hon och tillägger:

– Hade jag vetat det hade jag kanske tagit månadsbiljetter i stället.

Jenny Bergström är enhetschef på X-trafiks kundtjänst och hon tycker inte att Veronica Silén blir någon förlorare i det aktuella fallet.

– Det blir inget dyrare pris för henne för att hon inte får de betalningsfria månaderna direkt. Hon har inte förlorat något i våra ögon, säger Jenny Bergström.

Varför kan inte de månader man redan betalat för räknas in i det nya avtalet?

– Tyvärr, det fungerar det inte så i vårt system, man måste starta om en ny period för att kunna få ut bonusen, säger hon.

Jenny Bergström berättar att många kunder har ringt och funderat angående de kommande förändringarna och det brev som de har skickat ut.

– De flesta vill bara ha bekräftat att de har uppfattat saker rätt. Har man frågor så får man gärna kontakta oss, säger hon.

LÄS MER: Så blir X-trafiks nya priser

Mer läsning

Annons