Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle centrum utvecklas – på en Ålandsbåt

/
  • Johan Sund, centrumchef i Gallerian Nian, och Lisa Andersson som driver Lisas Blommor  i samma hus träffade Arbetarbladet innan de åkte iväg på konferensen om utvecklingen av Gävles centrum. ”Vi är ju inte så stora så vi kan hålla på och dela upp oss. det gäller att dra fler folk till Gävle och få Gävleborna att trivas i vår fina stad”, säger Lisa Andersson.

Just nu sitter cirka 30 personer från Gävle på en Ålandsbåt.

Anledningen: De ska klura på hur Gävle centrum ska bli mer attraktivt.

Annons

– Vi vill dra hit mer turister och få fler att flytta hit, säger Lisa Andersson, som driver blomsteraffär i Gallerian Nian.

Resan är startskottet på ett flerårigt utvecklingsarbete av Gävle centrum. Deltagarna är företagare, politiker, tjänstemän, fastighetsägare och centrumledare som ska konferera ihop.

– Vi ska titta på hur andra städer jobbar och lära oss en metod. Växjö och Kungsbacka har gjort en sådan resa och vi ska jobba lite utifrån best practise’, säger Eva Olsson, Gävle centrumsamverkan.

Växjö utsågs 2010 till Årets Stadskärna. Där har man bland annat byggt en ny gata för att fånga upp de cirka 50 000 turister som varje sommar besöker Växjö domkyrka för att se altarskåpet av Bertil Vallien.

– Sedan satte de sig normalt i bussen och åkte därifrån. Och då har vi i Växjö byggt vidare på det. Vi byggde en gata, Glasgatan, med åtta konstverk av våra sju världsberömda konstnärer, säger Rosemarie Lindström, vd för Växjö Centrumsamverkan.

Enligt Eva Olsson handlar det i Gävle inte längre om att centrum måste ena sig mot externa köpcentra.

– Hotbilden är i så fall Sundsvall, Uppsala och Dalarna som alla växer. Det är viktigt att vi är duktiga i Hemlingby, Valbo och centrum. Vi måste bli bättre allihop om det ska vara intressant att komma till Gävle, säger Eva Olsson.

Gävle Centrumsamverkan har bjudit in till resan. Att man vill ha kommunen med handlar om att man vill stärka samarbetet för att sträva mot samma mål.

Fredrik Thorgren, marknadschef på Diös/Norrvidden, ser exempelvis behov av att skapa nya gångstråk i Gävle.

– Vi kanske kan skapa fler attraktiva affärslägen så vi kan få hit fler, för det finns en stor förfrågan på lokaler. Det är ett antal stora kedjor och mindre butiker där man inte har hittat rätt läge, säger han.

Mer läsning

Annons