Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle hamn kan bli nav för export av järnmalm

Gävle hamn kan bli en stor utskeppningshamn för järnmalm. Tre stängda gruvor i Bergslagen ska öppnas igen och Gävle är en av orterna malmen kan exporteras ifrån.
– Gävle är ett mycket intressant alternativ, säger Christer Lindqvist, styrelseordförande för Nordic Iron Ore i Ludvika.

Annons

Järnmalmsgruvorna Håksberg och Blötberget utanför Ludvika i södra Dalarna stängdes 1979 av den dåvarande ägaren SSAB. Nu är företaget Nordic Iron Ore intresserat av att börja bryta malm i de gamla gruvorna igen. Anledningen är bland annat att priserna på järnmalm är högre än någonsin tidigare. Produktionen väntas komma i gång 2015 och redan i höst ska en tillståndsansökan lämnas in till miljödomstolen. Inom något år måste bolaget också ha bestämt hur järnmalmen ska transporteras vidare för export till Nordeuropa.

Huvudalternativ

Det är där Gävle hamn kommer in i bilden. Gävle och Oxelösund ses som huvudalternativen som utskeppningshamnar. Eventuellt kan även någon hamn på Västkusten bli aktuell men då blir tågtransporten betydligt längre. Gävle, som ligger 16 mil järnväg bort från Ludvika, är den hamn som ligger närmast och diskussionerna har redan inletts.

– Gävle har vi fått väldigt bra respons ifrån och det är vi väldigt glada för, säger Christer Lindqvist.

En förutsättning för att Gävle ska vara intressant är dock att muddringen för att göra inseglingsrännan djupare blir klar i tid till 2014.

Även Gävle hamns vd Fredrik Svanbom är positiv till det eventuella samarbetet, som skulle innebära att tonnaget ökar med 50 procent i ett slag. 2,5 miljoner ton järnmalm per år väntas produktionen i Ludvika ge.

– Det skulle bli en betydande affär för hamnen, men det är en lång resa dit, säger han.

Många problem kvarstår nämligen att lösa. Det största är järnvägskapaciteten, eftersom tre godståg per dygn skulle behöva gå på de redan hårt belastade spåren. Omprioriteringar i trafiken och kanske några nya mötesstationer måste till för att göra det möjligt och diskussioner pågår just nu med Trafikverket.

Även den gamla järngruvan i Grängesberg ska öppnas. Den väntas ge en produktion lika stor som de två gruvorna i Ludvika tillsammans. Även där är Gävle hamn ett intressant alternativ, men det bolaget har tecknat en avsiktsförklaring med hamnen i Oxelösund.

Mer läsning

Annons