Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle hamn kan privatiseras

/

Driften av hamnen säljs till en privat aktör. Det föreslår styrelserna för Gävle hamn och Gävle stadshus med kommunledningen i spetsen.
Turkiska Yilport Holding är en potentiell köpare.

Annons

Tanken är att föra över personal, maskiner, kranar och byggnader i hamnen till ett särskilt terminalbolag för att sedan kunna sälja det till en privat aktör.

Infrastrukturen och marken i hamnen ska däremot kommunen fortsätta att äga.

– Vi tror att det här ger hamnen bäst utvecklingsmöjligheter. Vi kan få in en aktör som är beredd att göra långsiktiga satsningar, säger Jörgen Edsvik, S, ordförande för kommunstyrelsen och Gävle stadshus.

Som Arbetarbladet berättat går det väldigt bra för Gävle hamn som växer så det knakar. De senaste fem åren har kommunen och staten tillsammans investerat ungefär en miljard i hamnens verksamhet. Bland annat i muddringen som gjort att betydligt större fartyg nu kan och vill trafikera Gävle.

Men de kommande sex–åtta åren behöver hamnen göra investeringar för ytterligare runt en miljard. Framför allt är containerterminalen för liten. Också infrastrukturen runt den planerade LNG-terminalen kommer att kosta.

– Med den här modellen kan vi dela investeringarna med en privat aktör, säger Jörgen Edsvik.

Han tror också att hamnen blir starkare rent konkurrensmässigt eftersom möjligheten att göra affärer utanför kommunens gränser ökar med en annan ägare.

För att säkerställa att köparen är seriös och långsiktig kommer kommunen att skriva ett tydligt driftavtal med denna.

– Det handlar om saker som hur mycket pengar aktören ska satsa, på vad och när. Det är oerhört viktigt att det blir rätt aktör, säger Jörgen Edsvik.

Under våren ska kommunfullmäktige ta ställning till förslaget från Gävle hamn och Gävle stadshus. Om kommunfullmäktige säger ja får Gävle stadshus arbeta vidare med att genomföra förändringen.

Blir affären verklighet får en majoritet av de 115 personer som är anställda av Gävle hamn en ny arbetsgivare. De flesta arbetar med att lasta och lossa fartyg och med lagerverksamhet.

– Vi vet att det finns intresse från flera olika aktörer att ta över driften, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle hamn AB

En av intressenterna är turkiska Yilport holding som redan finns i hamnen sedan man i våras blev huvudägare i Gävle containerterminal.

De är huvudspåret, bekräftar Hans Wahlström, S, styrelseordförande för Gävle hamn.

– Rådigheten ökar om ett och samma bolag hanterar all drift. Sedan ska kommunen behålla inflytandet. Vi måste hitta en lösning som är bra för båda parter.

Arbetarbladet har blivit lovat en intervju med Yilport holdings vd Sean Pierce på måndag.

LÄS MER:

En affär i miljardklassen

Mer läsning

Annons