Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle hamn slår nya rekord

/

Gävle hamn slog rekord igen. I fjol ökade transporterna till och från hamnen med 6 procent och nådde 5,5 miljoner ton.
– Men i år blir det tufft. Vi tror att volymerna minskar under 2009, säger Fredrik Svanbom, vd i kommunägda Gävle Hamn AB som samlar siffrorna för verksamheten i hamnen.

Annons

Visst börjar också hamnen i Gävle känna av lågkonjunkturen och den minskade industriproduktionen.

Bulktransporterna till och från stora industriföretag från Korsnäs, Sandvik och Ovako började minska i höstas.

Men transporterna av containrar och oljeprodukter ökade ändå så mycket att hamnen slog rekord för andra året i följd.

Detta samtidigt som andra svenska hamnar rapporterar om kärvare tider. För någon vecka sedan varslades drygt 150 personer i Göteborgs hamn som drabbats av bland annat minskade containertransporter.

– Rimligtvis har vi tagit marknadsandelar från andra hamnar, säger Fredrik Svanbom.

Den kraftiga sänkningen av oljepriset har medfört att köparna bunkrar och fyller bergrummen vid Fredriksskans.

Gävle Containerterminal AB som sköter containertrafiken ökade omsättningen med 17 procent i fjol.

– Konjunkturnedgången har slagit mot handeln men vi har ökat. Det tyder på att tagit marknadsandelar, säger Ingemar Westin, vd i Gävle Containerterminal.

Containerhamnen har också gynnats av att allt mer av godset stoppas i containrarna i stället för att fraktas som bulkvaror.

Containerbolagets vinst ökade från 2,9 till 6,7 miljoner kronor, berättar Ingemar Westin.

Vinsten redovisas sedan Gävles kommunägda hamnbolag fått drygt 6 miljoner för utnyttjandet av kajerna och övrig infrastruktur.

– Det är långt över prognosen. Enligt kalkylerna skulle vi ge 6 miljoner till kommunen efter åttonde året, säger Ingemar Westin.

Fredrik Svanbom, vd i Gävle Hamn, menar att konjunkturnedgången medför både hot och möjligheter.

– Industrin lägger om transportflöden och ser över sina kostnader. Vi har fått flera förfrågningar och offerter på senare tid. Det ger oss möjligheter på bekostnad av andra hamnar.

För att vinna nya kunder krävs hög servicenivå och kvalitet och en väl fungerande infrastruktur till och från hamnen, konstaterar Fredrik Svanbom.

– Det ser bra ut i dag. Vi har bra järnväg och vägar. Förvärvet av Gävle Stuveri skapar möjligheter att hantera godset med högre servicenivå i en större organisation, säger han.

 

Mer läsning

Annons