Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle i botten när det gäller skuldhjälp

Gävle är en av de kommuner i landet som erbjuder minst budget- och skuldrådgivning. 20 sekunder per invånare och år.


– Jag tycker att kommunen skulle kunna göra mer, säger kommunalråd Per Johansson (S).

Annons

Enligt lagen har kommunerna en skyldighet att erbjuda rådgivning till personer som ska genomgå en skuldsanering. I Gävle är ansvaret delat mellan socialtjänsten, som hjälper dem som saknar inkomst, och konsumentvägledningen, som hjälper resten.

Hur stor tid socialtjänsten lägger på skuldsaneringar är oklart, men konsumentvägledningen avsätter tio timmar per vecka för budget- och skuldsanering. Räknat på Gävles befolkning på omkring 93 000 blir det 20 sekunder per invånare och år. Vid en jämförelse mellan alla Sveriges kommuner som Konsumentverket gjorde förra året hamnade snittet på 3,2 minuter per invånare och år. Studien visar att Gävle ligger i det absoluta bottenskiktet.

– Vi är ganska överens om att kommunen skulle kunna göra mer. Det är något vi får titta på i budgetprocessen, säger kommunalråd Per Johansson (S).

Den ideella föreningen Familjeslanten, som har ett avtal med socialtjänsten och ger stöd till fler och fler, upplever att man får ta ett större ansvar för att hjälpa kommuninvånarna med skuldsanering och ekonomisk rådgivning.

– Det känns ibland som att kommunen lastar över det på oss. Många kommer till oss i första hand och därför har vi väldigt lång kö, säger föreningens budgetrådgivare Arne Andersson.

Anna Mähler, chef för Konsument Gästrikland, tycker att det är skamligt att kommunen inte har någon renodlad budget- och skuldrådgivartjänst som finns i de flesta andra kommuner. Hon befarar att konsumentvägledningens köer till skuldrådgivning, som i dag är på omkring fyra veckor, kommer att öka i framtiden när lagstiftningen om skuldsanering ändras.

– Om lagen går igenom och börjar gälla 2010 blir det lättare att söka skuldsanering och betydligt fler kommer att uppfylla kriterierna. Då kommer det inte att räcka med de tio timmar vi har i dag, säger hon.

Medvetenheten om att organisationen är något oklar verkar dock finnas. 3 februari ska Konsument Gästrikland och socialtjänsten träffas och diskutera hur kommunens budget- och skuldsanering ska organiseras.

Mer läsning

Annons