Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle klättrar 27 platser på listan

/
  • TOTALSIFFRAN HÖJD. Lärarförbundets Britt-Marie Westman är glad över att Gävle som skolkommun fått en högre placering jämfört med tidigare.
  • RAS FÖR RESULTAT.”När det gäller andelen godkända elever  i årskurs nio har kommunen rasat 59 steg i rankingen till plats 217. Det är skämmigt”, tycker Tomas Pettersson, regionalt skyddsombud för Lärarförbundet i Gävle.

Gävle har klättrat 27 pinnhål i Lärarförbundets ranking över Sveriges bästa skolkommuner.

Annons

Resurserna är större, utbildningsnivån bättre och lönerna högre än tidigare.

Men det visar sig inte i elevernas prestationer.

– Det är glädjande att vi lyfter i rankingen, säger Britt-Marie Westman, ordförande i Lärarförbundet Gävle.

Men fortfarande ligger kommunen långt ifrån de lokala förbundsrepresentanternas mål: Bland de 50 bästa i Sverige.

– Nu är placeringen 136 av 290 kommuner, det är rätt lågt med tanke på att kommunens devis ”Skolan först”, säger Tomas Pettersson, regionalt skyddsombud.

Han och Britt-Marie Westman ser positivt på att andelen utbildad personal blivit högre, liksom lönenivån, lärartätheten och resurstilldelningen. Men enligt dem är de förstnämnda förbättringarna begränsade till förskollärare och fritidspedagoger. De efterlyser lönelyft även för grundskollärarna för att höja yrkets status, locka fler kvalificerade sökande till lärarutbildningarna och ge kommunen möjlighet att konkurrera om de nyutexaminerade.

De frågar sig också om de ökade resurserna inom Gävles kommunala skolor verkligen kommer eleverna till godo.

– När det gäller andelen godkända elever i årskurs nio har kommunen rasat 59 steg i rankingen till plats 217. Det är skämmigt, tycker Tomas Pettersson.

Förbundsrepresentanterna funderar över om friskolorna har ett bättre system för att låta ekonomin avspegla sig i undervisningen.

Skolnämndens ordförande Åsa Wiklund-Lång (S) håller med om att en ökad resurstilldelning borde visa sig i bättre resultat.

– Vi tittar på det här för fullt för att hitta samband. Det kan variera från skola till skola. Ett exempel är att vi ger mer pengar till skolor med många nyanlända elever. Men om skolan har för få elever totalt får de mindre pengar den vägen och tillskottet som ska gå till de nyanlända kanske används för att få ihop budgeten, säger hon.

Mer läsning

Annons