Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle kommun driver egen reklambyrå?

Gävle kommun driver en av stans största reklambyråer.
Det hävdar Svenskt näringslivs regionchef Lars Beckman.

Annons

Han tycker att den marknadsföring som bedrivs i den kommunala enheten Destination Gävle i stället borde upphandlas från privata företag.

Destination Gävle bildades vid årsskiftet och har tolv medarbetare.

– Vi är definitivt ingen reklambyrå och vi säljer inga tjänster på öppna marknaden. Vi anlitar reklambyråer. Sen har vi interna resurser som kan göra annonser. Men det är för eget bruk, säger Anna Östman som inte bara är kommunens informations- och marknadschef utan även tillförordnad turistchef.

Destination Gävle har en budget på 8,8 miljoner kronor. Det kan jämföras med de 4,9 miljoner kronor som kommunens turistsatsningar kostade i fjol då de köptes in från föreningen Gävle & Co.

– Den kommunala insatsen har inte ökat. Vi har flyttat tjänster från näringslivsavdelningen och kommunikationsenheten. Vi har också tagit över Gästrikland Turism och för det får vi intäkter från de andra kommunerna, säger Anna Östman.

– Vi har samlat resurserna, konstaterar hon.

En utökning är att Östmans medarbetare ordnar bland annat sommarkvällarna på Stortorget för Gävle centrumsamverkans räkning.

– Vårt uppdrag är att marknadsföra Gävle på ett offensivt sätt. Det gör vi tillsammans med lokala näringslivet, både genom att vi köper tjänster och att vi har samarbeten av olika slag, säger Anna Östman.

Kommunalrådet Per Johansson (S) tycker att det är att gå ”lite väl långt” att kalla Destination Gävle för reklambyrå.

– Vi valde att samla ihop alltihop så vi får en gemensam styrning. Vi får ut mer för pengarna som vi stoppar in. I alla fall i nuläget, säger han.

Lars Beckman tycker att Gävle kommun i stället borde satsa på att utveckla kompetens för upphandling av de här tjänsterna.

– Lägg ut verksamhet i stället och se vad som händer om reklambranschen får blomstra, säger Lars Beckman som tror att inrättandet av Destination Gävle i stället skadar kommunens utveckling.

Oppositionsrådet Inger Källgren Sawela (M) sade nej när kommunstyrelsen beslutade att sköta turist- och konferensbyrå i egen regi.

– Det är en av de första sakerna som jag skulle förändra vid ett majoritetsskifte. Kommunen ska inte driva turistbyrå. De här tjänsterna ska köpas in från företag, säger hon.

Mer läsning

Annons