Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Gävle kommun, var god dröj”– svårt få kontakt med handläggare

Gävle kommun hamnar i botten när åtta mellanstora kommuner testades i tillgänglighet på telefon och e-post. Hälften av mejlen fick inget svar inom två veckor.


– Det är oacceptabelt, säger Gävles informationschef Anna Östman.

Annons

Undersökningen i tillgänglighet gentemot företagare har utarbetats i samarbete med Sveriges kommuner och landsting. Ett företag har fått i uppdrag att kontakta de åtta mellanstora kommunerna via e-post och telefon.

För Gävles del är resultaten nedslående. Endast i hälften av fallen fick personerna via telefon kontakt med en handläggare. Bara två kommuner hade lägre svarsfrekvens.

I fallet med e-post var Gävle till viss del snabb att svara. 40 procent av breven besvarades samma dag, men hälften fick alltså inget svar inom två veckor. Ingen annan kommun hade fler än 30 procent obesvarade.

– Det är allvarliga resultat för vår del. Det är oacceptabelt att inte besvara e-postmeddelanden. Sedan kan jag inte säga i dag vad det beror på, det måste vi naturligtvis titta på, säger Anna Östman.

Positivt för Gävles del är att de som fick tag på en handläggare eller fick sitt e-brev besvarat uppger att de fått gott bemötande, god information och mötts av intresse och engagemang.

Mer läsning

Annons