Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävle Taxi säger upp telefonister

/

Gävle Taxi säger upp sex stycken telefonister och låter merparten av telefonväxeln skötas från Växjö.

– Det är ett sätt att spara pengar. Vi måste skära i kostnaderna, säger vd Sven-Olov Hiller.

Annons

Redan för ett och ett halvt år sedan flyttade Gävle Taxi delar av växeln till Växjö.

– En beställningscentral i vår storlek har inte råd att ha en dygnet runt-öppen telefonväxel, så vi lät Växjö ta hand om vissa nätter, säger Sven-Olov Hiller.

Sedan dess har man gradvis flyttat över verksamhet till Växjö, och i juni sade Gävle Taxi upp sina sex telefonister.

– Vi har kopplat in ett jobbcoachbolag för att hjälpa dem att söka jobb. Det är klart att det är tufft, men det är så läget är. Vi gör som många andra för att spara pengar, säger Sven-Olov Hiller.

Tre av Gävletelefonisterna jobbar kvar tills deras uppsägningstid löper ut i december. När de är upptagna med samtal kopplas kunderna till Växjöväxeln.

– Efter december vet jag inte hur vi gör, förmodligen kommer vi att behålla en telefonist här i Gävle, säger Sven-Olov Hiller.

Kommer jag kunna beställa taxi från "Nian" i fortsättningen eller måste jag lära mig att ange exakta adresser?

– Ställen som Nian finns inlagda i vår adressbank, så det är inga problem.

För att spara ytterligare så har Gäve Taxi genomfört ett teknikskifte, så att man nu äger tekniken tillsammans med bland annat Uppsala Taxi.

Tror du att ni behöver skära ned ännu mer framöver?

– Nja, vi kan inte skära mer. Det finns inte mer att ta av. Men konkurrensen i Gävle är ganska hård, vi får se hur det går med framtida upphandlingar.

Kan ni tänka er att sluta köra dygnet runt?

– Det vill vi inte. Vi ser att dygnet runt-körningen plockas bort på många andra orter, men att alltid ha bilar ute är hela vår filosofi. Det ska vi klara.

Mer läsning

Annons