Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlebo i tvist om bilreparation

/
  • Dyr lagning. Gävlebon Philip Lonz känner sig snuvad på pengar efter bilreparationen. På bilden också hunden Chicko.

Philip Lonz i Gävle fick fel på bilen och lämnade in den på verkstad.
När notan kom var den på över 100 000 kronor.
Reparationen har lett till en infekterad strid och anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Lonz hävdar att servicefirman lämnat en felaktig prisuppgift och firman kontrar med att Philip ljugit om sitt bilinnehav.

Annons

Det var i somras som Philip Lonz lämnade in en BMW Alpina B10 för lagning hos Sten Jarls Bilservice i Helsingborg.

Anledningen till att han valde firman var att den anses vara expert på just alpinamodeller.

Bilen är av årsmodell 1992 och hade körts över 17 000 bil vid reparationstillfället.

Men modellen är enligt Philip ovanlig och något av en samlarbil. Därför valde han att bekosta en lagning. Enligt honom informerades han om att summan skulle bli 80 000 kronor, allt inräknat.

Men när notan kom var den på 101 170 kronor.

– Då fick jag plötsligt veta att momsen inte var inräknad i den prisuppgift jag fått tidigare, säger han.

Philip Lonz betalade totalsumman under protest. När han kört bilen tre mil från verkstaden havererade den, på grund av en felande kylarslang.

Efter en ny vända till servicefirman var detta åtgärdat. Men Philip Lonz hävdar att det fanns flera andra kvarstående brister. Huvudorsaken till att bilen lämnades in, att den så kallade tryckvakten i turboaggregatet löste ut vid kraftigt gaspågdrag, kvarstod också.

Philips pappa tog kontakt med Alpinafabriken i Tyskland och fick råd om hur man själv kan åtgärda felet. Far och son bytte slangen och bilen har sedan fungerat.

De anmälde firman till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde ersättning för momsen, de kvarvarande bristerna samt en rabatt för att Philip är medlem i en klubb för alpinaägare. Totalt handlar det om 46 804 kronor.

Nämnden bedömer dock inte att det är bevisat vilken prisuppgift som lämnats. Lonz får heller inte ersättning för bristerna. Däremot rekommenderas firman att betala rabatten på drygt 10 000 kronor.

Men detta vill Sten Jarl få överprövat.

– Philip Lonz står inte som ägare till alpinabilen, det är pappan. Han har försökt blåsa oss, säger han.

Sten Jarl är mycket upprörd även när det gäller de andra kraven.

– Huruvida någon kan inbilla sig att man inte ska betala moms i Sverige är för mig ofattbart. Philip Lonz har hela tiden informerats om kostnaderna, säger han.

Sten Jarl tillbakavisar också att det skulle ha funnits brister på bilen som firman borde ha åtgärdat.

Men Philip Lonz framhärdar, och även han har begärt överprövning av Arns beslut.

 

Mer läsning

Annons