Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävlekvinna lurad av nättest

/
  • Rädd. ”Jag vill varna andra”, säger Eva, som fick en bluffaktura på 399 kronor efter att ha gjort ett personlighetstest på nätet.  Eva heter egentligen något annat.
  • Kristina Fält.

Gävlebon Eva gjorde ett personlighetstest på Facebook.

Och fick en räkning på hundratals kronor från ett slovakiskt företag – med tydlig information om vad som skulle hända om hon inte betalar.

– Jag blev skiträdd, säger hon.

Annons

I förra veckan surfade Eva på Facebook när det kom upp en förfrågan om att göra ett personlighetstest, en länk till mypersonalitytest.info.

– Jag tänkte att det kunde vara kul att göra, säger hon.

Några dagar senare landade en faktura i brevlådan från det slovakiska företaget Pitacassi Internet Lifestyle Services. Kravet: 399 kronor för ”online konsumtion av tjänster som bygger på vår överenskommelse”.

– Min första tanke var ”va, kostade det där pengar? Det stod det inget om”, säger Eva.

Ur kuvertet trillade det även ut en liten lapp med rubriken ”Tack för betalning i tid!”. På den ger företaget tydlig information om vad som händer om kunden inte betalar. Allt från påminnelseavgifter till utmätning och betalningsanmärkningar.

– Vem blir inte rädd av en sådan grej? Jag blev det, säger Eva.

Långt ifrån ensam

Men rädslan ersattes av ilska och hon kontaktade både polis och kommunens konsumentvägledare. Och fick veta att hon är långt ifrån ensam.

Bara den senaste veckan har Gävle kommuns konsumentvägledning, dit invånare i hela Gästrikland kan vända sig, varit i kontakt med 14 personer som råkat ut för samma sak.

– Det är mycket för den korta perioden, då förstår vi att det är enormt många som fått det här, konstaterar Kristina Fält, konsumentsekreterare.

I torsdags varnade dessutom Konsumentverket och Konsument Europa för Pitacassis tester på internet. Totalt hade Konsumentverket i går fått in omkring 500 anmälningar från konsumenter som trott att testerna varit gratis, uppger TT.

Bestrid fakturan

Lappen med information om betalningsanmärkning som följer med fakturan är ett nytt påhitt, konstaterar Kristina Fält. Ett slugt påhitt.

– Folk blir så rädda när de hotar med inkasso att de betalar. Och det lever de gott på.

Hon råder konsumenter som får fakturan att bestrida den.

– Betala inte om du inte beställt, det är den som kräver dig på pengar som måste bevisa att ni har ett avtal.

Kristina Fält uppmanar också konsumenten till att anmäla företaget till Konsumentombudsmannen (KO). Ju fler som anmäler, desto tydligare blir problemet. Då är chansen större att KO tar upp det i marknadsdomstolen.

– Då får man bort dem, åtminstone tillfälligt.

Fotnot: Eva heter egentligen något annat. Hon vill inte figurera med namn och bild i tidningen eftersom hon inte vet vem som ligger bakom företaget.

Mer läsning

Annons