Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gävles nya slogan får kritik

Gävles nya kommunslogan, Välkommen ombord! får kritik redan innan den införts.
– Det känns flummigt och låter socialdemokratiskt. Jag vill ha något mer konkret, säger marknadsföraren Stefan Ekberg som forskat på kommunslogans.

Annons

Tanken är att Gävle i framtiden ska marknadsföras med slagorden ”Välkommen ombord!”. En reklambyrå har jobbat fram förslaget till ny slogan som politikerna i kommunstyrelsen tar ställning till i nästa vecka.

Kommunalrådet Carina Blank, s, tycker att det öppnar många positiva associationer.

– Jag tycker om att det inte känns konstlat eller påhittat utan att det känns som att det beskriver vad vi vill att Gävle egentligen ska stå för; det är uppmuntrande och välkomnande samtidigt som det känns bekvämt, sade hon i gårdagens Arbetarbladet.

”En massa babbel”

Marknadsföraren och författaren Stefan Ekberg har undersökt kommunslogans och frågat ut varje kommun om tankarna bakom deras slogan. Oftast har han inte blivit så imponerad av de svar han fått.

– Jag är fixerad vid saker och tings nytta och tycker att många kommuners slogans inte är mer än några snitsiga ord som egentligen bara är en massa babbel. Det gäller att marknadsföra en kommun precis som ett företag, säger han till Arbetarbladet.

Han håller inte med Carina Blank om Gävles slogan, utan tycker att den känns ”flummig och socialdemokratisk”.

– Det låter ungefär som det där ”Alla ska med”, som socialdemokraterna körde med i valrörelsen. Det viktigaste tycker jag är att vara konkret och sätta upp ett gemensamt mål som alla kan ställa sig bakom.

– I vissa kommuner skulle jag bara vilja ställa mig med en megafon utanför kommunhuset och skrika: På vilket sätt då?, säger Stefan Ekberg.

Försiktigt positiv

Surahammar – ”För barnens skull”, Linköping – ”Där idéer blir verklighet” och Berg – ”Möjligheternas kommun” är några sådana exempel. Stockholm – ”The capital of Scandinavia” och Skurup – ”When in Europe, don’t miss Skurup”, gillar han dock. Stockholms för att den är kaxig och Skurups för att den väcker uppmärksamhet och samtidigt är lite skämtsam.

Gunilla de Maré, m, mångårig kommunpolitiker i Gävle, kommer ihåg kommunens tidigare slogans, bland annat ”Samhällsbyggarstaden” och ”Smaka på Gävle”.

– Ett tag hade vi måsar som någon reklambyrå hade tagit fram. Jag tror att det finns vettigare saker att satsa på för att föra kommunen framåt, till exempel att höja utbildningsnivån eller att få en högskola värd namnet, säger hon.

Per-Åke Fredriksson, fp, är mer försiktigt positiv.

– Jag tycker att Välkommen ombord är en slogan så god som någon. Det är bra om det kan ge en positiv bild av Gävle men det är svårt att hitta något som blir en extrem nyckel till framgång, säger han.

Mer läsning

Annons