Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gerda blir julkrog och vandrarhem

/

Briggen Gerda seglar inte under de närmaste två åren.

– Uppdraget är slutfört, säger Bernt Adetoft, föreningens ordförande, som konstaterar att skeppet behöver omfattande underhåll och reparationer.

Annons

Under tiden ska skeppet servera julbord och fungera som vandrarhem av typen ”bed and breakfast”.

Restaurang- och vandrarhemsrörelsen kan inbringa omkring 1,5 miljoner kronor och täcka en stor del av kostnaderna för reparationerna, tror Berndt Adetoft.

Under de senaste fyra somrarna har briggen Gerda seglat i skärgården och längs ostkusten. Flera brister har kommit i dagen och skeppet har fått skråmor både här och där.

– Gerda är nu i stort behov av både underhåll och reparationer och i vissa fall krävs ombyggnader, konstaterar Berndt Adetoft.

I tisdags kväll sammanträdde föreningens styrelse och diskuterade det bekymmersamma läget.

Att segla har inte varit någon god affär, konstaterar Berndt Adetoft.

– Lönekostnaderna är högre än intäkterna, säger han.

Varken sponsring eller stöd från kommunen är framkomliga vägar för att finansiera projektet.

Inför styrelsemötet lade Adetoft fram några drastiska alternativ:

l‑Sälja Gerda. Det finns intresserade. Då skulle skeppet lämna Gävle för gott.

l‑ Gör om briggen till skolfartyg med annan ägare. Också då skulle Gerda antagligen lämna Gävle.

l‑ Dra upp henne på land och låta någon annan, kanske kommunen, bestämma vad man ska göra.

Beslutet blev i stället att satsa på att underhålla, reparera, bygga om och byta ut.

Från slutet av november fram till jul blir det julbord. Briggen ska då ligga vid Alderholmsbron för att locka fler gäster.

Efter ytterligare en period av reparationer blir skeppet sedan, från april till nästa höst, vandrarhem med frukostservering. Också då ska briggen ligga vid Gävle strand.

Samma procedur upprepas nästkommande vinter och sommar.

Sommaren 2011 är det tänkt att briggen ska seglas till England.

– Det blir Gerdas jungfruresa, säger Berndt Adetoft som hoppas att seglatser till England kan bli en framtida tradition, på liknande sätt som Ostindienfararen i Göteborg seglar till Kina med några års mellanrum.

Innan dess måste bland annat elmotorn bytas, propelleraxeln repareras, kölen lagas och tankarna för avloppsvatten bytas till större. Totalt handlar det om reparationer som kostar minst 2 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons