Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gevalia gör ny reklam

I somras stoppade Gevalia en av sina reklamfilmer efter att den anklagats för att vara kränkande och rasistisk. Nu görs ett nytt försök att marknadsföra det exotiska mörkrostade kaffet.

Annons

Det var i somras som reklamen för det nya mörk-rostade kaffet började sändas i landets tv-kanaler. Reklambyrån Lowe Brindfors låg bakom filmen med den fiktiva karaktären Jah Roast.

Men filmen fick snabbt kritik och anklagades bland annat för att vara rasistisk och stereotyp.

Något som fick Gevalia att dra tillbaka reklamen från samtliga tv-kanaler. Sedan dess har den inte ersatts med ny reklamfilm för tv.

Men nu kommer ersättaren, och den här gången väljer Gevalia att visa den på nätet i stället för i tv. Gevalia kallar den ”Jakten på den gyllene koppen”. Även den här gången står reklambyrån Lowe Brindfors bakom reklamen.

– Det här är ingen traditionell tv-film utan en konsumenttävling som man kommer att kunna delta i via Facebook, säger Anders Carne, presschef vid Gevalias ägare Kraft Foods.

Är den riskfri eller riskerar ni att bli kritiserade på nytt?

– Ja, den är riskfri.

Han betonar att det är en svår avvägning mellan att göra en slagkraftig reklam och inte trampa någon på tårna.

– Det är alltid en balansgång. Det gäller att bryta igenom i mediebruset.

Mer läsning

Annons