Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Godisbilen motorn i fabriken

/
  • GODIS. Ett ökat snaskande av Ahlgrens bilar är en av anledningarna till att nya investeringar görs i fabriken. Margareta Karlsson bevakar så att burkpackningen går rätt till.
  • SER FRAMÅT. Platschefen Johan Stenborg tycker att Leafs fabrik i Gävle är på rätt väg. Mycket tack vare att de jobbar efter den så kallade Lean-modellen, som skapats av japanska biltillverkaren Toyota. Det är ett arbetssätt där var sak och person i fabriken har en tydlig funktion och uppgift.

En välkänd godisbil ger Leafs fabrik i Gävle ny skjuts. Produktionen går för högtryck – och nu investeras i modernare utrustning. Ett välkommet besked för personalen som har några tuffa år bakom sig.

Annons

– Oron finns ju fortfarande kvar. Men det känns jättebra med de investeringar som ska göras, säger Margareta Karlsson som jobbar vid burkpacken.

Hon förbereder skumgodiset för leverans till butiker runt om i landet. Efter 33 år på jobbet har Margareta lärt känna sin arbetsplats väl. Chefer och kollegor har kommit och gått. De senaste åren har de blivit allt färre – trots att volymen på produktionen är densamma.

Mindre personal

För tio år sedan var det runt 275 anställda i fabriken – i dag är det 160.

Effektiviseringar och sänkta kostnader har varit viktiga mål i konkurrensen med andra fabriker i koncernen. Men det har satt sina spår på Gävlefabriken och dess personal.

I november meddelade koncernledningen att de lägger ned Leafs största godisfabrik i Danmark och flyttar produktionen till Slovakien – en nyare fabrik där lönerna är betydligt lägre. Beskedet väckte en oro bland personalen i Gävle att de står på tur.

Därför är det ett välkommet besked att Leafs största satsning 2011 förläggs till fabriken. Osäkerheten för framtiden finns fortfarande kvar – men Margareta tycker att stämningen på fabriken har blivit bättre.

– Det känns roligt att jobba, säger hon.

Nöjd med satsningen

Även platschefen Johan Stenborg är nöjd med de pengar som viks till satsningar i fabriken.

– Vi får fyra gånger så mycket mot tidigare år, och är en av dem som fått mest av Leafs samtliga fabriker, säger han.

Han ser det som ett kvitto på att de är på rätt väg.

Investeringarna som görs är i en ny packmaskin för Ahlgrens bilar samt i en kapacitetshöjning i skumkokeriet.

Det ska göra att ännu mer godis kan tillverkas i fabriken, som går för fullt nästan dagligen. Ett av skälen är att de nya salta och sura bilarna har blivit populära.

Johan Stenborg förstår att stängningen av fabriken i Danmark skapade oro – men vill nu i stället blicka framåt.

– Jag kan inte säga hur det kommer att bli. Men jag känner inte att någon flytt från Gävle finns på kartan så länge vi fortsätter att effektivisera.

Mer läsning

Annons