Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grönt ljus för fossilfri dieselfabrik i Norrsundet – leverans till 20-tal bussbolag i Mellansverige säkrad

/
  • Jan Nordlöf, vd, Daniel Trabold, vice vd, och Niclas Bornegrim, ansvarig för försäljning och marknad, är optimistiska när det gäller framtiden för tillverkningen av biodiesel i Norrsundet.
  • I vänstra flaskan finns använd matolja. De andra flaskorna innehåller raffinerat bränsle i flera steg. Flaskan längst till höger innehåller färdig HVO.

Med basen i Norrsundet ska fossilfri diesel snart levereras till ett 20-tal bussbolag i Mellansverige.
– Vi har säkrat leveranserna för flera år framåt. Hela vår planerade årsvolym är såld, säger Jan Nordlöf, vd i Colabitoil Sweden AB.

Annons

Avtalet har stor betydelse för satsningen på tillverkning av drivmedel av gammal matolja i Norrsundet.

Inom kort – troligen i slutet av maj – ska pilotanläggningen kunna köras i gång i den före detta massafabriken.

Läs också: Snart dags för fabrik för biodiesel i Norrsundet.

De första leveranserna kan ske i höst, tror Jan Nordlöf som räknar med att en fullskalig anläggning kan vara i drift under 2019.

Men i väntan på fullskalig tillverkning i Norrsundet så har Colabitoil tecknat avtal med finska Neste Oil som tillverkar och levererar diesel av använt animaliskt fett och vegetabiliska oljor.

Bränslet – både det som Neste levererar och det som ska tillverkas i Norrsundet – kallas HVO, är fossilfritt och ger mycket låga utsläpp.

Avtalet med bussbolagens samarbetsorganisation Sambus är treårigt och motsvarar ungefär en femtedel av bussarnas bränslebehov. Bussbolag som berörs är bland andra KR Trafik, Bybergs och VS Trafik som kör både linje- och beställningstrafik i Gävleborg.

Jan Nordlöf och hans kollegor räknar med att Colabitoils omsättning kan öka flera gånger om, tack vare det nya kontraktet.

De hoppas också att kontraktet underlättar den pågående emissionen där man söker mer rörelsekapital och fler ägare.

I dag har Colabitoil 43 aktieägare och ett eget kapital på knappt 50 miljoner kronor.

– Hittills är 45 procent av emissionen tecknad. Totalt hoppas vi få in 12,7 miljoner kronor, säger Jan Nordlöf och konstaterar att pengarna behövs för de fortsatta investeringarna och även för att täcka kostnaderna som tillkommer när distributionen byggs ut.

Läs också: Dieselprojektet i Norrsundet lockade Åsa Romson.

Siktet är också inställt på en börsintroduktion inom ett par år, på Aktietorget eller First North.

När Arbetarbladet i november i fjol berättade om satsningarna så väntade man på de sista tillstånden för pilotanläggningen. Nu är tillstånden klara. Utrustningen håller på att monteras.

Råvaran till anläggningen i Norrsundet köps via en svensk leverantör. Jan Nordlöf kan inte säga i vilken mån matoljan kommer från Sverige eller från utlandet. Varje leverans ska dock vara certifierad och möjlig att spåra. Insamlingen av använd matolja är dåligt organiserad i dag.

– Ingen vet hur mycket som samlas in, säger han.

Ett projekt är på gång i samarbete med bland andra bostadsbolaget Gavlegårdarna och Gästrike Återvinnare, som går ut på att få i gång insamling i Gävle med omnejd.

Enligt Colabitoil är HVO-bränslet bättre än konventionell diesel, förutom att man slipper utsläpp av cancerogena ämnen. Förbränningen är jämnare, bränsleförbrukningen lägre och det fungerar bättre i kyla. Det går också att blanda med konventionell diesel.

Colabitoil har i dag cirka 15 anställda. För att klara dels leveranserna inom ramen för avtalet med bussbolagen, dels en fortsatt utbyggnad av tillverkningen i Norrsundet så krävs mer personal.

Mer läsning

Annons