Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gustav vill få fler att cykla

/

Den som cyklar till jobbet sparar tid och pengar och gör samtidigt något bra för hälsan, klimatet och miljön.

Det var budskapet från Gustav Lorenz, 30 år, som på tisdagen besökte Gävle.

Annons

Han är idrottslärare i Stockholm och grundare av cykeleffekten.se, en liten politiskt obunden organisation som informerar om fördelarna med cykeln som transportmedel.
– Tidsbrist är det främsta skälet till att folk inte rör på sig idag. Genom att cykla klarar man av motionen när man ändå måste transportera sig, därför är det både en tidsvinst och ett sätt till bättre hälsa, säger Gustav Lorenz, som påpekar att cykeln oftast är snabbare än bilen i stadstrafik.
Han var inbjuden av Gävle kommun att föreläsa för företagare, allmänhet och skolungdomar som en del av arrangemanget trafikantveckan.
Gustav Lorenz underbygger sina argument med fakta, som att om en procent av bilåkandet ersätts av cykling minskar bensinförbrukningen med 55 miljoner lite per år. Då minskar också utsläppen.
– Åtta resor av tio resor är kortare än fyra kilometer, vilket är helt absurt eftersom under de korta resorna släpper bilarna ut 50-60 gånger så mycket avgaser innan motorn är varm och katalysatorn har full kapacitet, säger Gustav Lorenz.
Enligt ett räkneexempel kostar en Volvo 740 som körs 1 000 mil per år ungefär 34 000 kronor om året.
– För de pengarna kan man köpa tio nya cyklar, säger Gustav Lorenz, som också tycker att företagen ska uppmuntra sina anställda att cykla.
Han tror att många företag skulle kunna spara pengar på att ersätta korta tjänsteresor i bil med cykel.
– Man är mer produktiv om man får leva hälsosamt och får röra på sig.
Gustav Lorenz ser det också som sin uppgift att påverka politiker att fatta beslut som gynnar cyklingen. Det handlar om att se till att det finns bra cykelvägar, att de plogas snabbt på vintern och att inte bara aktiviteter utan även inköpet av en cykel skulle rymmas inom avdragsgill friskvård.
Cyklar du själv till jobbet?
– Jag har nästan två mil till jobbet, jag cyklar inte varje dag, jag åker buss ibland, säger han.

Mer läsning

Annons