Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gymnasiet ska ge ägarna vinst

Baggium Utbildning AB är ett vinstdrivande företag som tjänar stora pengar på att driva gymnasieskolor med yrkesutbildningar, där­ibland Gävle praktiska gymnasium.

Annons

– Vårt koncept är att halva utbildningen är arbetsplatsförlagd, säger Anette Ellis på Baggium Utbildning AB.

Gävle praktiska gymnasium är en del av aktiebolaget Baggium Utbildning. Bolaget har 52 gymnasieskolor över hela landet som de senaste två åren delat ut 10 miljoner kronor per år till sina aktieägare. Yrkesutbildningar är kostsamma, men Baggium använder sig inte av dyra verkstäder. I stället är halva utbildningen arbetsplatsbelagd, genom lärlingsutbildning.

Stort missnöje

Arbetarbladet berättade i går att det finns ett stort missnöje från både tidigare och nuvarande elever på Gävle praktiska gymnasium. Enligt eleverna har skolan inte kunnat ordna praktik till alla elever som lovat och skolans verkstad räcker inte till för den praktiska undervisningen.

– Våra skolor har inga problem att ordna praktikplatser, men det kan ta olika lång tid för eleverna att komma ut på APU, det kan bero på elevens kapacitet och hur handlingsplanen ser ut, men alla får sin största praktiska del på ett företag. Om en elev inte får praktikplats beror det på helt andra orsaker, säger Anette Ellis, utbildningschef och presstalesperson på Baggium Utbildning AB.

Men om skolan inte lyckas ordna praktikplatser?

– Då måste vi erbjuda momenten på vår skola eller en närliggande skola för utbildningen ska inte bli lidande för detta, kursmålen ska nås. Skolorna ska ordna praktikplatser, det ska inte eleverna göra.

Minst 15 veckors praktik

Enligt Anette Ellis ska alla elever på ett yrkesförberedande program ha minst 15 veckors praktik. Hon blir förvånad när hon får höra om den elev i Gävle som gick ett lärlingsprogram som bara fick två veckors praktik på tre år.

– Det är verkligen inte vårt koncept.

Hon hävdar att APU inte är ett sätt att snåla på skolorna för att ge aktieägarna högre vinster.

– Vi tjänar inga pengar på att ha eleverna på arbetsplatser utan vi har valt den här modellen av pedagogiska skäl. Det är motivationshöjande, eleverna lär sig bra bland duktiga yrkesmän, tillsammans med våra yrkeslärare som ser till att eleverna får sina kurser tillgodosedda. Det finns ingen skola i hela Sverige som kan ha den modernaste topputrustningen hela tiden för alla elever under tre år, där är arbetsmarknaden mer up to date.

Mer läsning

Annons