Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnen byggs ut med förorenade bottenmassor

Gävle hamn får använda förorenade massor för att bygga ut hamnområdet. Miljödomstolen säger ja till fyra nya kajer, två pirar och en fast roro-ramp vid Fredriksskans och Granudden. Konsekvenserna för miljö och fiske ska minimeras.

Annons

Gävle hamn hoppas kunna börja bygga redan i höst. Men det kan ta flera år innan hamnen är fullt utbyggd.

För att kunna ta emot större fartyg vill hamnbolaget tillsammans med Sjöfartsverket muddra i inseglingsleden till Gävle för att göra den djupare och bredare.

Det innebär att de behöver gräva upp 1,5 miljoner kubikmeter ur botten, varav den översta halvmetern är full av föroreningar.

– Man kan väl säga att det här tillståndet ger oss rätt att lägga upp förorenade muddermassor som utfyllnad när vi bygger kajer, men vi har ännu inget tillstånd att ta upp massorna, säger Jonas Rahm, teknisk chef vid Gävle Hamn AB.

Han förklarar att Sjöfartsverket för att gå in i mudderarbetet ville vara säkra på att hamnbolaget skulle ha någonstans att göra av de förorenade massorna.

Tillståndet från miljödomstolen att bygga nya kajer innebär att muddermassorna får användas som fyllnadsmaterial. Nu när det är klart kan en ansökan lämnas till miljödomstolen även om att få muddra.

Miljödomstolen kräver bland annat att hamnen tillsammans med länsstyrelsen arbetar fram ett kontrollprogram rörande vattenmiljön, bottensedimentet och hur risken för spridning av föroreningar ska minimeras. Grumlande arbeten ska undvikas under sommarperioden.

Vattenområden förvandlas till mark när kajerna byggs, vilket innebär försämringar för fisk och fiske.

Därför ska hamnen betala 100 000 kronor till Fiskeriverket, pengar som ska gå till främjande av skyddsvärda arter i närområdet.

Mer läsning

Annons