Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handelsforskare spår tuffare tider för Sandviken när handeln växer – men Gävle klarar sig "relativt bra"

/
  • Handelsforskaren Sven-Olov Daunfeldt tycker att Gävle centrum gjort rätt i att rusta Niangallerian och fått

Handeln ökar i hela Sverige, så även i Gästrikland.
– Men det innebär inte att handeln ökar på alla marknadsplatser och i alla städer. Mindre och medelstora städer har större problem med strukturomvandlingen, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Annons

Under de senaste dagarna har Arbetarbladet berättat om den fortsatta butiksdöden i Sandviken. Flera butiker tvingas slå igen, samtidigt som man hoppas att större aktörer som klädkedjan HM ska lockas till Sandvikens centrum.

– Det handlar inte bara om att dra dit HM. I stället bör man ställa frågan vad som gör Sandviken unikt och göra centrum till ett ställe där folk vill vara, som är levande dygnet runt, med attraktiva restauranger och pubar, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Läs också: HM:s intresse för Sandvikens centrum.

Han är själv Gävlebo och har god inblick i handelns omvandling, både i närområdet och nationellt.

Han ser flera trender.

En trend är att stora köpcentrum och gallerior blir fler och växer. Det gör att folk fortsätter ta bilen och handlar utanför stan.

En annan trend är e-handeln – att folk köper varor via nätet – som också växer kraftigt även om den än så länge tar en liten andel av den totala handelskakan.

– De här trenderna sätter större press på handeln i vissa regioner än i andra, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Större städer klarar sig bättre. HUI-forskaren tycker att Gävle centrum klarat sig "relativt bra" trots tuffare konkurrens från Valbo köpcentrum och det växande köpcentrumet i Hemlingby.

I Gävle har cityhandeln och andra aktörer haft kraft och resurser att omvandla centrum så att det fortfarande attraherar konsumenterna, konstaterar han. En ökande befolkning hjälper också till.

– Ett centrum måste dra till sig folk av andra skäl än att man bara shoppar. Det är stadskärnans konkurrensfördel, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Men mindre städer – som Sandviken och i ännu större utsträckning Söderhamn – har större problem med konkurrensen från externa köpcentrum.

– Där har man ofta inte kraft nog att omvandla citykärnan till något attraktivt. Det gör att handel flyttar ut därifrån utan att ersättas av nånting annat. City blir mindre och mindre attraktivt för besökaren och det drabbar hela stan. Det visar vilken stor roll handeln kan ha för att göra en plats antingen mer eller mindre attraktiv, säger han.

Under de senaste åren har också e-handeln växt. Allt fler sitter hemma och klickar på dataskärmen, beställer, betalar och hämtar varorna på utlämningsstället nära hemmet.

Under tredje kvartalet i fjol växte e-handeln med 16 procent, visar HUI:s statistik. Tre fjärdelar av landets konsumenter e-handlade varor under perioden, enligt HUI:s undersökning.

– Vi vet egentligen väldigt lite om vilken handel som gynnas eller missgynnas av ökad e-handel. Men helt klart är att det kommer att förändra handeln, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Vissa branscher har redan drabbats. Det gäller till exempel bokbranschen där e-handeln tagit allt större marknadsandelar och satt press på bokhandlarna. Det märks till exempel i Gävle där den ena bokhandeln slog igen under förra året.

Klädhandeln har större möjligheter att möta hotet från e-handeln, tror Sven-Olov Daunfeldt.

– Man måste ge konsumenten något som man värdesätter och inte kan få genom e-handel. När det gäller kläder är det personlig service och mer individuellt anpassade erbjudanden.

Han pekar på att klädbutiker kan erbjuda plagg som inte säljs på nätet eller ge annan typ av service.

– Jag tror också att det är mycket mer spontana beslut, att man lockas till en attraktiv miljö i butiken. Man kan jobba med dofter, ljud, beröring och sånt som man inte kan göra på nätet, säger han.

Tror du att förutsättningarna att möta e-handeln är annorlunda på en mindre än på en större ort?

– Det finns säkert både för- och nackdelar. Det kan ju innebära att konsumenterna inte åker till externa köpcentrum utan handlar en del via e-handel och handlar annat i den egna citykärnan. Men det kan också bli så att man åker till det externa köpcentrumet och kollar på produkterna innan man köper via e-handeln.

Sven-Olov Daunfeldt tycker att Gävle centrum gjort rätt i att rusta Niangallerian och fått "en bra mix" av restauranger som lockar. Men planerarna gör ett misstag, menar han, när de försvårar för bilisterna.

– De flesta konsumenterna är bilburna. Om man vill ha en attraktivare citykärna måste man se till att det är enkelt och helst billigt att ta sig dit. Då funkar det inte med bara bussar, inte heller gratisbussar, säger han.

Finns det risk att stadskärnorna i städer som Sandviken dör ut ännu mer?

– Ja, risken är påtaglig. Det kan gå ganska fort när handeln flyttar ut och inte ersätts av annat. Gör man inget för att rusta stadskärnan så tappar den och det är dåligt för hela bygden, säger Sven-Olov Daunfeldt.

Läs också: Föregarföreningen i Sandviken kritiserar brist på information om förändringarna i centrum.

Läs också: Centrumutvecklaren tror att HM skulle vända butiksdöden.

Läs också: Nya butiker i Valbo köpcentrum.

Mer läsning

Annons