Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hantverkarna i topp på klagomålslista

/

De är dyra, långsamma och utför inte jobbet som överenskommet.

Hantverkarna toppar klagomålen som kom in till konsumentvägledarna i Gästrikland och Norduppland förra året.

Annons

– Det har varit så i ganska många år nu. Det är i regel så att man har anlitat en hantverkare och sedan har det blivit ett missförstånd om vad som ska göras, säger Kristina Fält, konsumentvägledare vid Konsument Gästrikland.

Nästan var femte klagomål till Konsument Gästrikland rör boendet – och oftast är hantverkarna i skottlinjen.

Men den rika mängden klagomål på hantverkarna betyder inte nödvändigtvis att det är en bransch fylld av skojare – utan kan också vara ett tecken på att folk är mer benägna att anmäla fel som rör deras hem.

– De här felen kan undvikas om man gör upp skriftliga avtal innan arbetet ska utföras, men många är dåliga på att göra det, säger Kristina Fält, som tipsar om Konsumentverkets hemsida där det finns en mall för avtal med hantverkare.

– En seriös hantverkare ska inte ha några problem att göra ett skriftligt avtal innan arbetet. Det gynnar ju även dem själva.

Efter hantverkare rör klagomålen oftast telefoni, internet och posttjänster samt fordon och transporter.

– Men en tydlig trend är att bluffakturorna ökar. Både för företag och privatpersoner.

Mer läsning

Annons