Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här blir vägen till nya whiskybyn bombfri

/
  • Claes Karlsson, kapten på Swedoc, Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum, söker i veckan av ett område i västra Kungsbäck som ska saneras från gamla granater och splitter från ammunition. Stora, två decimeter djupa plättar grävs ut och söks av med metalldetektor.
  • Jonathan Klintdahl, exploateringsledare på kommunens tekniska kontor.
  • Claes Karlsson, kapten på Swedoc, Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum, söker i veckan av ett område i västra Kungsbäck som ska saneras från gamla granater och splitter från ammunition. Stora, två decimeter djupa plättar grävs ut och söks av med metalldetektor.
  • Katarina Eriksson, arkeolog på Länsmuseet, berättar att den plats i västra Kungsbäck som just nu saneras från gamla granater även kan vara ett intressant fornminne från järnåldern.
  • Katarina Eriksson, arkeolog på Länsmuseet.
  • Lars Karlsson har på sig hjälm med visir och väst och byxor med inbyggda skydd när han söker i marken efter sprängladdningar och ammunition. Men han har aldrig varit med om att något har smällt av när han inte varit beredd.

Det får inte smälla till under fötterna på besökarna till Mackmyras nya whiskyby i västra Kungsbäck. All oexploderad ammunition som finns i marken på I 14:s gamla övningsfält ska därför röjas bort.

– Vi har redan hittat splitter från ammunition, säger Claes Karlsson från Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum.

Annons

När man ska exploatera får det inte explodera. I veckan genomförs en grundlig sökning efter gammalt granatsplitter och ammunition i ett område i västra Kungsbäck där vägen till Mackmyra Whiskys planerade whiskyby ska gå. Området som sedan ska schaktas och bearbetas var fram till 1994 övningsfält för regementet I 14 och en hel del granater har smällts av genom åren.

– Det är för att riskreducera ytan. Vi har hittat splitter från granater och tomhylsor och om vi hittar någon oexploderad ammunition får vi hantera och destruera det på plats, berättar Claes Karlsson som är kapten på Swedoc, Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum.

Att destruera på plats innebär att man helt enkelt spränger granaten genom att tända på den.

– I så fall får vi spärra av området, men jag hoppas att vi slipper, säger Claes Karlsson.

Men även under själva sökarbetet är området avstängt för allmänheten. Anledningen är att markytan, totalt cirka tio gånger hundra meter, utsätts för en grundlig genomgång och öppnas upp ned till cirka två decimeters djup. Ytorna söks sedan av och om metalldetektorerna fortfarande ger stora utslag kan man även gå djupare. Den starkaste sökaren ger utslag på djup upp till fyra meter.

– De flesta granaterna som finns här ligger väldigt långt ned. Det är inte lämpligt att elda eller grilla i området, men om man bara går här ska det väldigt mycket till för att något ska smälla, säger Claes Karlsson.

Området genomsöks också efter fornlämningar. Länsmuseet finns på plats under veckan och tar tillfället i akt om några intressanta fynd görs. Enligt arkeolog Katarina Eriksson har en fornlämning just på den berörda markytan registrerats från flygplan på 1940-talet.

– Det är två stora ringformationer och en sträng och ser ut som boskapsfållor från järnåldern. Vi tror att man kan hitta spår efter trästaket eller en gärdesgård, säger hon och tillägger att området som ligger mellan två gravhögar kan vara den mest intakta järnåldersmiljön i hela länet.

En gissning är att boskapsfållorna är från 200-talet.

Vägen som ska anläggas i området är en investering på 25-30 miljoner kronor och ska gå från trafikplats Hagaström och upp till det planerade Mackmyra whiskyby. Enligt en preliminär plan ska vägen vara klar 2011.

Mer läsning

Annons