Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här kan Gävle få en ny cykelgata

/
  • får cykelbana? Kyrkogatan är den ”minst krångliga” gatan att göra ett nytt cykelstråk genom centrala Gävle på, enligt tekniska kontoret. Men det skulle innebära att flera parkeringsplatser längs gatan försvinner.
  • Bra lösning. Ann-Marie Björk tycker att det är lite besvärligt att ta sig igenom centrala Gävle genom att cykla Drottninggatan. Att göra Kyrkogatan till cykelstråk tror hon är en bra lösning.

Kyrkogatan ska bli den nya cykelgatan genom centrala Gävle. Det föreslår Tekniska kontoret i sin nya cykelplan för Gävle kommun.

– För min del skulle det vara jättebra. Det är lite besvärligt att cykla på Drottninggatan, säger cyklisten Ann-Marie Björk.

Annons

Gävles förra cykelplan gjordes 1995. Det är hög tid att uppdatera den, inte minst eftersom mycket av det som stod med i den redan är genomfört. Några konsulter har nu tagit fram förslag till hur en ny cykelplan som innehåller prioriteringar för kommunen vill bygga nya cykelbanor de kommande åren. Det långsiktiga målet är att antalet cykelresor ska öka och då behövs bra förutsättningar med exempelvis cykelstråk, säkra passager vid korsningar och cykelparkeringar.

Nya cykelbanor längs Forsbyvägen, Västerbågen, Lokförargatan och Bäckvägen ligger högst upp på prioritetslistan, medan till exempel en cykelbana från Bönan till Harkskär och en ny cykelbana till Furuvik föreslås få vänta några år.

– Vi har i första hand utgått från framkomlighet och trafiksäkerhet, men även prioriterat sådana stråk som vi vet att många använder, säger trafikplaneraren Helena Werre.

I cykelplanen finns även ett förslag till lösning på den segdragna problematiken med att få ett bra cykelstråk genom centrala Gävle i öst-västlig riktning. Det som i dag finns på Drottninggatan bedöms inte vara tillräckligt eftersom gatan mest är anpassad för gångtrafikanter. Av de fyra möjliga alternativen Norra Strandgatan, Kyrkogatan, Drottninggatan och Nygatan förordas Kyrkogatan. Den finns med bland de högst prioriterade gatorna att få cykelbana.

Enligt Helena Werre är Nygatan inte trafiksäker för cyklister eftersom den har så många korsningar och på Norra Strandgatan finns det för lite plats, framför allt vid passagen vid Esplanaden.

– Kyrkogatan är också svår, för man måste ta bort en del parkeringsplatser. Men vi tycker att det är det minst krångliga alternativet, men det är inte säkert att politikerna tycker likadant, säger hon.

Ann-Marie Björk, som cyklar från bostaden i Villastaden till jobbet på Södra Skeppsbron varje dag tycker att förslaget är bra. På hemvägen cyklar hon oftast Drottninggatan.

– Det är lite besvärligt, framför allt nu när de bygger om torget. Jag brukar hoppa av och leda cykeln för det känns som att man gör intrång på de gåendes territorium, säger hon.

Enligt Helena Werre ligger de högst prioriterade cykelbanorna nog ändå några år framåt i tiden, eftersom det mesta av pengarna nu går till ombyggnationen av Stortorget.

Fram till 11 oktober kan alla som vill lämna in synpunkter på cykelplanen, som finns att läsa på kommunens hemsida och på medborgarkontoret. Än så länge omfattar planen inte Hamrånge och Hedesunda, men tanken är att den ska göra det när tekniska nämnden godkänner den i slutet av året.

Mer läsning

Annons