Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här kastas den gamla asfalten på E 4 bort

/
  • KASTAS BORT. Innan den nya asfalten läggs ut så river maskinerna upp drygt en centimeter av den gamla ytan.
  • 15 ÅRS JOBB. ”Det går nästan dubbelt så fort tack vare att vi får ha vägen avstängd i båda riktningarna”, säger Peter Jonasson, byggföretaget Skanskas projektchef.

Medan solen går ner i väster drar asfaltläggarna fram på E 4 norr om Gävle. Under nästan två veckor har de sträckan upp till Hagsta och Axmartavlan helt för sig själva nattetid. – Det går nästan dubbelt så fort tack vare att vi får ha vägen avstängd i båda riktningarna, säger Peter Jonasson, byggföretaget Skanskas projektchef, som leder jobbet.

Annons

Det är Skanskas första uppdrag inom ramen för det nya 15-åriga underhållskontraktet som tecknats med Vägverket.

Skanska sköter underhåll och reparationer av E 4 mellan Gävles södra infart och Enånger i Hälsingland från 2009 till och med 2023.

En följd blir att det lönar sig bättre för Skanska att satsa på bättre men dyrare recept.

– Vi försöker att i mesta möjliga utsträckning använda det bästa stenmaterialet och bindemedlet som vi kan få fram, säger Peter Jonasson medan han skjutsar oss i norrgående körfil förbi de 45 asfaltläggarna som jobbar i två arbetslag och de 23 lastbilarna som går i skytteltrafik från asfaltverket i Sälgsjön.

Stenen i det yttersta skiktet kommer från Vansbro. Den är tre gånger så slitstark som den sten som finns i grustagen i Gävletrakten.

– Vi hoppas att alla vinner på det när vi kan vänta längre innan vi behöver reparera, säger Peter Jonasson.

Skanska har hårda krav på sig. Det så kallade spårdjupet på sträckan Gävle–Enånger är i dag 13 millimeter.

Från 2011 får djupet inte vara större än i snitt 8,5 millimeter.

I dag är spårdjupet på vissa ställen över 30 millimeter med stor risk för bland annat vattenplaning.

Asfaltläggarnas maskiner fräser först bort gammal asfalt innan den nya beläggningen kokas ihop och läggs ut. Meter för meter drar de fram. Den effektivaste av de båda beläggningsmaskinerna lägger tolv meter i minuten, berättar Peter Jonasson.

Att asfaltläggarna jobbar nattetid är inte så vanligt, konstaterar han. Men det finns många fördelar.

Inte minst att arbetarna slipper stekhet sol och bilister som susar förbi någon meter från kroppen.

– Man är faktiskt piggare efter ett arbetspass än när man jobbar dagtid.

Mer läsning

Annons