Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här kommer en vandrande skolbuss

/
  • VANDRANDE SKOLBUSS. Johan Melin följer med barnen, Liam och Ebba Melin, Alva Gustavsson och Ebba Reiman till Hagaströmsskolan. Alla sträckor som barnen går summeras på skolan. ”Vi ska gå jättelångt, ända till Peking”, säger Ebba Melin.

Bilskjutsande av barn till skolan skapar ofta farliga trafiksituationer för skolbarnen.


Hagaströmsskolan vill därför uppmuntra barnen att gå eller cykla till skolan. Och några familjer har bildat en vandrande skolbuss.

Annons

– Att gå till skolan är bättre än att åka bil, säger Ebba Reiman, sju år.

Klockan är före åtta på morgonen och det är fortfarande lite mörkt ute.

Den vandrande skolbussen har uppsamling vid Allévägen, framför den tidigare restaurangen Faster Ellen i Hagaström. Bilarna svischar förbi barnen som går på gång- och cykelvägen.

Barnen småpratar och skrattar. De har ungefär en kilometer till skolan och vägen dit är inte direkt barnvänlig, först måste de gå efter en hårt trafikerad väg och sedan ska de över järnvägsspåret.

Flera familjer från samma bostadsområde hjälps åt och turas om att följa sina egna och andras barn till och från skolan.

– Det fungerar jättebra, säger föräldern Johan Melin.

På Hagaströmsskolan blir varannan elev skjutsad i bil till skolan en gång i veckan.

– Det skapade situationer med kaos. Det fanns inte tillräckligt med parkeringar så föräldrarna ställde bilarna lite hur som helst, säger föräldern Eva Reiman.

I höst har skolan därför startat projektet ”Världsresan” som ska uppmuntra barnen att gå eller cykla till skolan.

När barnen kommer fram till skolan får de fylla i hur de har tagit sig till skolan.

Varannan vecka får eleverna sedan summera sträckorna av allt gående och cyklande som har gjorts.

Den sammanlagda sträckan ritas ut på en karta som finns utanför matsalen.

– Vi ska gå ända till Peking, säger Ebba Melin.

Föräldrarna ser flera fördelar med samgåendet: barnen får röra på sig, de lär sig trafikvett och trafiksituationen runt skolan har blivit bättre.

– Jag tycker att det har blivit enklare på mornarna, mindre stressigt, säger Eva Reiman.

Projektet ”Cykla och gå till skolan” genomfördes första gången 2002 och då minskade bilskjutsandet med 70 procent. Hagaströmsmodellen spreds till andra skolor i landet.

Haga- strömsskolan var även nominerad till Vägverkets miljöpris och fick ett hedersomnämnande.

Mer läsning

Annons