Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här lyfts spårvagn nr. 23 in i ett nytt hem på Brynäs

/

16,5 ton spårvagn flyttades med hjälp av en lång trailer i Gävle på tisdagen. Efter sex timmar stod vagnen på plats i den nya spårvagnshallen på Brynäs.

Annons

Klockan 9 på tisdagen rullades spårvagn nummer 23, Hägglunds mustang, ut från Svenska Spårvägssällskapets gamla hall på Brynäs, upp på en specialtrailer med räls. Det var dags att förflytta den sista, 16,5 ton tung och knappt 15 meter lång, av de tre spårvagnarna till sällskapets nya lokaler på Femte Tvärgatan.

– Det gick bra allting. Det var lite trångt vid nya stället, så vi fick ta en mobilkran till hjälp för att få av vagnen och in i hallen, berättar Daniel Ersson i Svenska Spårvägssällskapet Gävleavdelningen.

LÄS MER: Gävle – en spårvägsstad

Föreningen har nu flyttat allt till de nya lokalerna som ligger på Femte Tvärgatan 2 och 4. De är en aning mindre än de förra, men mycket bättre.

– Det är renare och snyggare och vi får bättre arbetsmiljö när vi ska svetsa och slipa eftersom det är en industriverkstadslokal. Den tidigare var mer som en provisorisk förvaringsplats, säger Daniel Ersson.

För första gången står nu föreningens två spårvagnar och en släpvagn tillsammans, och nu börjar det stora arbetet med att renovera dem. Frågan är hur lång tid som krävs för att få dem i ordning.

– Vi ska titta på vagnarna ordentligt och se vad som behöver göras och samtidigt få en bild av hur lång tid det kommer att ta, säger Daniel Ersson.

Om allt går som planerat ska i alla fall någon av vagnarna vara färdigrenoverad till 2019 då sällskapet hopps på att kunna inviga den tänkta museispårvägen i Gävle. Först ska dock kommunen säga sitt i juni, men sällskapets ordförande Thomas Dahl är optimistisk.

– Kommunens samtliga partier står bakom det här och vill ha en spårväg. Säger de ja så kör vi, då blir det invigning 2019. Och har vi ingen färdigrenoverad vagn så har vi fått löfte om att få låna från Malmköping, säger han och fortsätter:

– Vi ser spårvägen som en bra grej för staden, för turismen. Det är ett sätt att sätta Gävle på kartan – i stället för Briggen Gerda har vi en spårväg.

Mer läsning

Annons